ورود|ثبت نام
درمان واژینیسموس با یوگا + 10 وضعیت اصلاحی یوگا برای درمان واژینیسموس

درمان واژینیسموس با یوگا + 10 وضعیت اصلاحی یوگا برای درمان واژینیسموس

زینب یوگا
بازدید : 286

آیا تا به حال شده که موقع دخول جسم خارجی به واژن و یا رابطه جنسی احساس درد یا سوزش شدید را تجربه کنید؟ اگر این درد شما موقتی و به دلایل شرایط خاص نیست (اگر به تازگی زایمان طبیعی و یا هر گونه جراحی در ناحیه تناسلی داشته اید، احتمال دارد علت دردتان زخم هایی که در ناحیه تناسلیتان وجود دارد باشد)، به احتمال زیاد شما نیز مبتلا به واژینیسموس باشید. در ادامه این مقاله راجع به اینکه واژینیسموس و علل آن چیست صحبت خواهیم کرد و تمریناتی از یوگا که برای درمان واژینیسموس با یوگا مفید هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.


واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس یکی از مشکلاتی است که باعث میشود خانمها نتوانند دخول را در رابطه جنسی تجربه کنند، از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنند و یا حتی معاینات داخلی رحم و تخمدان انجام دهند. خانمهای مبتلا به واژینیسموس هنگام دخول هرگونه جسم خارجی به واژنشان به صورت ناخودآگاه عضلات واژنشان منقبض میشود و درد شدیدی را تجربه میکنند. این انقباض غیر ارادی باعث عدم امکان دخول میشود. واژینیسموس ممکن است حاد باشد و فرد مبتلا کلا نتواند دخول را تجربه کند و یا خفیف باشد و فرد بتواند دخول جسم خارجی را تحمل کند ولی درد زیادی را تجربه کند. واژینیمسوس یا همان واژنیسم باعث انقباض غیر ارادی عضلات واژن و در نتیجه تنگ شدن واژن میشود و در نتیجه فرد احساس ناراحتی، سوزش، درد و حتی در مواردی خونریزی میکند. معمولا احساس درد و سوزش با خروج جسم خارجی از واژن از بین خواهد رفت. واژینیسموس معمولا با دیسپارونی اشتباه گرفته میشود. در واقع دیسپارونی به علت کیست، بیماری التهابی لگن و آتروفی واژن ایجاد میشود؛ در حالی که واژینیسموس معمولا دلیل فیزیکی ندارد.


درمان واژینیسموس با یوگا - واژینیسموس چیست؟
تفاوت واژن فرد نرمال و فرد مبتلا به واژینیسموس

علائم واژینیسموس عبارتند از :

  • • احساس درد شدید هنگام برقراری رابطه جنسی و یا خونریزی
  • • انقباض عضلانی در کل بدن و حتی در سیستم تنفسی
  • • ترس از برقراری رابطه جنسی و در نتیجه کاهش میل جنسی
  • • درد هنگام ورود اسپکولوم و معاینات داخلی پزشکی که از طریق واژن انجام میشوند
  • • امکان ناپذیر بودن قرار دادن کاپ قاعدگی یا تامپون

علایم واژینیسموس به قدری واضح است که خود فرد به راحتی و پس از تجربه اولین دخول واژینال متوجه میشود. این علائم غیر ارادی هستند و بدون درمان واژینیسموس نمیتوان آنها را کنترل کرد.

خواندن مقاله یوگا صبحگاهی به همراه هجده تمرین کاربردی برای سطح مبتدی تا پیشرفته به شما توصیه میشود.


دلایل بیماری واژینیسموس

پزشکان دقیقا نمیدانند علت واژینیسموس چیست با این حال این اختلال معمولا با اضطراب یا ترس از داشتن رابطه جنسی مرتبط است؛ اما باز هم نمیتوان با قطعیت گفت که اضطراب علت واژینیسموس است و همچنان علت بیماری واژینیسموس در حاله ای از ابهام است. همچنین برخی از مشکلات مانند عفونت یا خشکی واژن میتوانند باعث تشدید واژینیسموس شوند. در ادامه به برخی از شایعترین علل بیماری واژینیسموس اشاره میکنیم:

  • • داشتن ترس و احساس منفی به رابطه جنسی به دلیل تروما یا تجاوز جنسی
  • • افسردگی
  • • ترس از بارداری
  • • اضطراب (این عامل ممکن است دو طرفه باشد؛ یعنی ممکن است واژینیسموس باعث اضطراب شود)
  • • حساس بودن اعصاب دهانه واژن
  • • پساقاعدگی
  • • عفونت های شدید
  • • نداشتن آمادگی روحی یا عاطفی کافی برای تجربه رابطه جنسی
  • • داشتن بیماری هایی مانند آندومتریوز و بیماری های التهابی لگن که باعث تشدید واژینیسموس میشوند.
  • • عدم تحریک کافی قابل از رابطه جنسی و کم بودن ترشحات رحمی و لیز نبودن واژن
  • • عوارض جانبی برخی از داروها
  • • آسیب های ناشی از زایمان، اپیزیاتومی محل زایمان یا زایمان زودرس
  • • داشتن تجربه جراحی لگنی

مانند هر مشکل دیگری باید ابتدا علت درد مشخص شود و سپس به دنبال درمان واژینیسموس باشید. درباره علل و ریشه درد باید حتما با یک پزشک مشورت کنید.


درمان واژینیسموس چگونه است؟

  1. 1. مراجعه به سکس تراپیست
  2. 2. انجام تمرینات کگل به منظور تقویت عضلات واژن و لگن
  3. 3. معاینه توسط پزشک زنان و سونوگرافی
  4. 4. درمان به وسیله تمرکز حواس
  5. 5. استفاده از اپلیکاتور یا دیلاتورهای مخصوص
  6. 6. درمان با جراحی
  7. 7. نشستن در وان یا تشت آب گرم
  8. 8. تزریق بوتاکس
  9. 9. درمان واژینیسمسوس با آر اف
  10. 10. استفاده از لوبریکانت و ژل های روان کننده
  11. 11. انتخاب پوزیشن مناسب هنگام برقراری رابطه
  12. 12. یوگا

خواندن مقاله فواید یوگا به شما توصیه میشود.


درمان واژینیسموس با یوگا ممکن است؟

همانطور که پیشتر گفته شد، اصلیترین دلیل واژینیسموس معمولا استرس و اضطراب است. یوگا برای آرامش و رفع استرس و اضطراب بسیار مفید است و همچنین باعث کاهش تنش های عضلانی میشود. رها شدن عضلات اطراف لگن و واژن میتواند در درمان واژینیسموس موثر باشد. دقت داشته باشید که یوگا به تنهایی ممکن است برای درمان واژینیسموس موثر نباشد و باید حتما قبل از این که با یک مربی واجد شرایط یوگا صحبت کنید، با پزشک زنان مشورت های لازم را بکنید. یوگا میتواند برای برخی علل واژینیسموس موثر باشد ولی همواره در نظر داشته باشید که یوگا یک درمان مکمل است. تمریناتی از یوگا که بر عضلات لگنتان تاثیر مثبت میگذارد و یا تمریناتی از یوگا که به آرامش ذهنتان کمک میکند، میتواند برای درمان واژینیسموس با یوگا موثر واقع شوند.


چند وضعیت برای درمان واژینیسموس با یوگا

این نکته حائز اهمیت است که قبل از اقدام به درمان واژینیسموس، باید علت درد را دکتر مشخص کرد و سپس با مربی یوگا مشورت کنید که تمریناتی را به شما ارائه دهد که بیشترین کارائی را برای شما دارد. در ادامه تعدادی از تمرینات یوگا که ممکن است برای واژینیسموس شما موثر باشند را معرفی میکنیم:

1. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت کودک (بالاسانا)

وضعیت کودک یک وضعیت استراحت است و میتواند به رهایی و تنش های عضلانی و رهایی ذهن و افکارتان کمک کند. برای انجام وضعیت کودک کافی است به صورت چهار دست و پا بر روی مت یوگا قرار بگیرید. سپس به آرامی عضلات لگنتان را عقب ببرید که به طوری که لگنتان بر روی پاشنه پاهایتان قرار گرفته باشد. سپس به آرامی کمرتان را به جلو خم کنید به طوری که نوک پیشانیتان بر روی مت یوگا قرار بگیرد. اگر نمیتوانید نوک پیشانیتان را بر روی مت یوگا قرار دهید، ایرادی ندارد؛ میتوانید نوک پیشانیتان را بر روی یک پتوی تا شده قرار دهید. سپس دستانتان را به سمت جلو دراز کنید و کشیدگی را در عضلات دستانتان احساس کنید. این وضعیت را تا هر وقت که میتوانید حفظ کنید. دقت داشته باشید که وضعیت کودک یک وضعیت استراحت است و نباید به بدنتان فشار بیاورید. در طول وضعیت افکار مثبت داشته باشید و بر تنفس صحیح تمرکز داشته باشید. وضعیت کودک عضلات لگن را تقویت میکند و برای کاهش استرس و تنش و کسب آرامش بسیار مفید است.


نحوه انجام وضعیت کودک برای درمان واژینیسموس با یوگا

2. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت پروانه (بادهاکوناسانا)

برای انجام وضعیت پروانه بر روی مت یوگا بنشینید به طوری که پاهایتان کاملا صاف و مستقیم به سمت جلو دراز شده باشد. سپس به آرامی پاهایتان را خم کنید و کف پاهایتان را به یکدیگر بچسبانید. به آرامی پاهایتان را تا حد ممکن به طوری که کشش را در عضلاتتان احساس کنید باز کنید و به زمین نزدیک کنید ولی دقت داشته باشید که فشاری به پاهایتان وارد نشود. در طول وضعیت کمرتان را کاملا صاف نگاه دارید. با کف دستانتان مچ پاهایتان را بگیرید. برای چند دقیقه وضعیت را حفظ کنید و مستقیم به جلو خیره شوید. در طول وضعیت تنفس صحیح را تمرین کنید.


نحوه انجام وضعیت پروانه برای درمان واژینیسموس با یوگا

3. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت کودک خوشحال (آناندا بالاسنا)

بر روی مت یوگا دراز بکشید. سپس زانوانتان را به سمت قفسه سینه تان خم کنید. حال با دستانتان کف پاهایتان را بگیرید. زانوانتان را کمی از پهنای قفسه سینه بیشتر باز کنید. پاهایتان را کمی خم کنید و کف پاهایتان را به موازات سقف قرار دهید. برای اینکه این وضعیت باعث آسیب رسانی به بدنتان نشود، باید همواره مچ پاهایتان را مستقیما بالای زانویتان قرار دهید. اکنون به آرامی بدنتان را کمی به سمت چپ و سپس به سمت راست تکان دهید (ستون فقراتتان را با مت یوگا ماساژ دهید).کشش را در عضلات لگنتان احساس کنید. این وضعیت را به مدت سی ثانیه الی یک دقیقه انجام دهید و سپس استراحت کوتاهی داشته باشید و مجدد تمرین را انجام دهید.

از طریق لینک درمان واژینیسموس با یوگا میتوانید وارد کانال یوتیوب زینب یوگا شوید و نیم ساعت تمرین های رایگان خانم زینب سهرابی برای درمان واژینیسموس با یوگا را مشاهده کنید (با فیلترشکن روشن بر روی لینک بالا کلیک کنید). در لینک فوق میتوانید آموزش ویدئویی وضعیت کودک را مشاهده کنید.

4. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت گربه-گاو (مارجاری آسانا - بیتیل آسانا)

به صورت چهار دست و پا بر روی مت یوگا بنشینید. مچ دستانتان را دقیقا زیر شانه هایتان قرار دهید و زانوانتان را زیر لگنتان قرار دهید. دم بگیرید و بدون اینکه دستانتان خم شود قفسه سینه تان را به سمت سقف بلند کنید و به کمرتان قوس دهید. گردنتان را کاملا صاف نگاه دارید. هنگامی که به کمرتان قوس میدهید، در صورتی که نگاهتان رو به جلو باشد و گردنتان را خم نکنید، گردنتان به سمت درون بدنتان قرار خواهد گرفت. این وضعیت، وضعیت گربه است. اکنون هنگام بازدم شکمتان را تا حد ممکن به سمت مت یوگا داخل ببرید و قوس کمرتان را کاملا از بین ببرید. دقت داشته باشید که دستانتان نباید خم شوند. همزمان گردنتان اگر کاملا صاف باشد، هنگامی که گردنتان را خم میکنید، گردنتان کمی به سمت سقف خم خواهد شد. این وضعیت را گاو گویند. وضعیت گربه گاو را 5 الی 10 بار انجام دهید و سپس استراحت سی ثانیه الی یک دقیقه ای داشته باشید و مجدد تمرین را انجام دهید. در طول تمرین بر روی تنفس صحیح و هماهنگی وضعیت با تنفستان تمرکز داشته باشید.


نحوه انجام وضعیت گربه گاو برای درمان واژینیسموس با یوگا

5. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت پل (ستوباند آسانا)

بر روی مت یوگا دراز بکشید. زانوانتان را کمی خم کنید. کف دستانتان را در راستای بدنتان و به سمت پاهایتان بر روی مت یوگا قرار دهید به طوری که کف دستانتان بر روی مت قرار داشته باشد. پاهایتان را به اندازه عرض لگن باز کنید. اکنون دم بگیرید و به آرامی عضلات لگنتان را تا حد ممکن از روی مت یوگا بلند کنید. دقت داشته باشید که دست و کف پاهایتان نباید از روی مت یوگا بلند شود. با بازدم به آرامی مجدد لگنتان را بر روی مت یوگا قرار دهید. در صورتی که بلند کردن لگنتان برایتان دشوار است، میتوانید مقداری از وزنتان را بر روی کف دستانتان قرار دهید که بلند کردن لگنتان برایتان ساده تر باشد. در ابتدا برای بلند کردن لگنتان در ارتفاع بیشتر بدنتان را تحت فشار قرار ندهید، به مرور زمان و با انجام تمرین انعطاف پذیری بدنتان افزایش خواهد یافت. این تمرین عضلات لگنتان را تقویت میکند.


نحوه انجام وضعیت پل برای درمان واژینیسموس با یوگا

6. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت پاها به دیوار (ویپاریتا کارانی)

بر روی مت یوگا دراز بکشید و پاهایتان را روی دیوار قرار دهید و چشمانتان را ببندید و استراحت کنید. بر تنفس صحیح و گردش خون بدنتان تمرکز کنید. در صورتی که احساس راحتی نمیکنید میتوانید یک کوسن یا بالشتک بین پاهایتان قرار دهید. همچنین میتوانید زیر کمرتان یک بالشتک یا پتوی تا شده قرار دهید که بدنتان منعطف تر شود. این وضعیت را برای 5 الی 20 دقیقه حفظ کنید. چشمانتان را در طول تمرین ببندید و فقط به لحظه حال فکر کنید.


نحوه انجام وضعیت پاها به دیوار برای درمان واژینیسموس با یوگا

7. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت خم به جلو نشسته با پاهای باز (اوپاویشتاکون آسانا)

در وضعیت دانداسانا بر روی یک مت یوگا بنشینید. به آرامی پاهایتان را به اطراف باز کنید (تا جایی که احساس درد یا ناراحتی نکنید). دم بگیرید و دستانتان را جلوی بدنتان بگذارید و به آرامی به جلو ببرید به طوری که کمرتان مهره به مهره خم شود و فشاری به کمرتان وارد نشود. تا جایی خم شوید که احساس درد یا ناراحتی نکنید. حال در صورتی که کف دستانتان به کف پاهایتان میرسد، با دستانتان کف پاهایتان را بگیرید. در غیر این صورت کف دستانتان را بر روی ساق پا، سر زانو یا حتی رانها قرار دهید (هر چه بدنتان منعطف تر باشد، بیشتر میتوانید خم شوید و کف دستانتان را قسمت جلوتری از پاهایتان میتوانید قرار دهید، دقت داشته باشید که برای بیشتر خم شدن نباید به بدنتان فشاری بیاورید و به مرور زمان و با تمرین مداوم انعطاف پذیری بدنتان افزایش خواهد یافت). وضعیت را برای چند نفس حفظ کنید و سپس به آرامی به وضعیت اولیه باز گردید. پس از یک استراحت کوتاه مجدد تمرین را انجام دهید.


نحوه انجام وضعیت خم به جلو با پاهای باز برای درمان واژینیسموس با یوگا

خواندن مقاله 6 تمرین مفید برای رفع درد سیاتیک به شما توصیه میشود.

8. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت پروانه خوابیده (سوپتا باداکون آسانا)

برای انجام وضعیت پروانه خوابیده کافی است بر روی مت یوگا دراز بکشید. سپس زانوانتان را خم کنید به طوری که کف پاهایتان به یکدیگر چسبیده باشند. دستانتان را در راستای بدنتان و به سمت سرتان دراز کنید به طوری که دستانتان کاملا صاف باشند و کف دستانتان رو به سقف باشند. دم بگیرید و به آرامی قفسه سینه تان را از روی زمین بلند کنید. در صورتی که بلند کردن قفسه سینه تان برایتان سخت است و به بدنتان فشار می آید میتوانید یک آجر یوگا یا پتوی تا شده زیر قفسه سینه تان قرار دهید. وضعیت را برای 3 تا 5 دقیقه حفظ کنید و تلاش کنید در طول وضعیت تنفس صحیح را انجام دهید. وضعیت پروانه خوابیده از آن جهت برای درمان واژینیسموس مفید است که باعث میشود که عضلات لگنتان کشیده شود و آرامشتان افزایش یابد.


نحوه انجام وضعیت پروانه خوابیده برای درمان واژینیسموس با یوگا

9. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت صندلی (اوتکات آسانا)

برای انجام وضعیت صندلی کافی است بر روی مت یوگا بایستید و پاهایتان را به اندازه عرض لگن باز کنید و در وضعیت کوه قرار بگیرید. دم بگیرید و همزمان دستانتان را در راستای بدنتان و به سمت سقف کاملا صاف دراز کنید. کف دستانتان به سمت یکدیگر باشد. همزمان زانوانتان را جزئی خم کنید و عضلات لگنتان را عقب ببرید. دقت داشته باشید برای اینکه زانوانتان آسیب نبینند، سر زانوانتان نباید از نوک بلندترین انگشت پایتان جلوتر باشد. وضعیت را برای چند نفس حفظ کنید. در طول وضعیت تلاش کنید مستقیم به جلو نگاه کنید و جهت نگاهتان را تغییر ندهید. کمی استراحت کنید و مجدد وضعیت را انجام دهید.


نحوه انجام وضعیت صندلی برای درمان واژینیسموس با یوگا

10. درمان واژینیسموس با یوگا، وضعیت جسد (شاواسانا)

بر روی مت یوگا دراز بکشید. پاهایتان را کمی بیشتر از عرض لگنتان باز کنید. بازوهایتان را کنار بدنتان قرار دهید. زاویه زیر بغلتان نسبت به بدنتان باید بین 15 تا 45 دقیقه باشد. چسمانتان را ببندید و تنفس شکمی انجام دهید (در صورتی که درباره انواع تنفس در یوگا اطلاعات کافی ندارید، دوره جامع تنفس مناسب شما است). این وضعیت را برای 5 الی 10 دقیقه حفظ کنید. چشمانتان را ببندید و اجازه دهید اکسیژن در بدنتان جاری شود. در طول تمرین از خدا بابت سلامتی و زندگیتان تشکر کنید و حس خوب نسبت به بدنتان داشته باشید. در طول تمرین میتوانید به مانترا گوش دهید.

از طریق لینک درمان واژینیسموس با یوگا میتوانید وارد کانال یوتیوب زینب یوگا شوید و نیم ساعت تمرین های رایگان خانم زینب سهرابی برای درمان واژینیسموس با یوگا را مشاهده کنید (با فیلترشکن روشن بر روی لینک بالا کلیک کنید).


درمان واژینیسموس با یوگا - وضعیت جسد
نحوه انجام وضعیت جسد برای درمان واژینیسموس با یوگا

سخن نهایی به یاد داشته باشید که واژینیسموس در اکثر موارد مشکل حادی محسوب نمیشود و با ورزش های کِگِل یا یوگا به راحتی میتوان واژینیسموس را به مرور زمان درمان کرد. درمان واژینیسموس با یوگا یک راه کار کمکی است و ممکن است پزشک صلاح بداند درمان دارویی نیز در کنار یوگا انجام دهید. در مرحله ی اول درباره ی واژینیسموس با یک پزشک زنان مشورت کنید و علت را ریشه یابی کنید و سپس از پزشکتان سوال کنید آیا تمرینات یوگا میتواند به روند درمانی کمک کند یا خیر و سپس با مربی یوگا مشورت کنید و شرایط و علت واژینیسموس را به وی توضیح دهید تا بهترین تمرینات را به شما پیشنهاد دهد. مزیت تمرینات یوگا نسبت به سایر روش های درمانی این است که راحت است و هزینه ی خاصی برای شما نخواهد داشت و شما نیاز به وسیله ی خاصی برای انجام تمرینات یوگا نخواهید داشت. همچنین میتوانید این تمرینات را در آرامش منزلتان انجام دهید. یوگا شامل یک سری تمرین بی خطر است که در شرایط عادی هیچگونه آسیبی به بدنتان نمیزند و در صورتی که تمام شرایط جسمیتان را به مربی اطلاع دهید و مربی در جریان تک تک مشکلات و شرایط خاص جسمی شما باشد، کاملا بیخطر محسوب میشود. در انتخاب مربی یوگا دقت فراوان به خرج دهید، علی الخصوص اگر با قصد درمانی میخواهید یوگا تمرین کنید، و همواره توجه داشته باشید مربی دارای مدرک معتبر مربی گری باشد. خانم زینب سهرابی، مربی دوره های آکادمی زینب یوگا، بیش از 11 سال سابقه انجام تمرینات یوگا و بیش از 6 سال سابقه مربی گری یوگا را دارند و میتوانید مدارک ایشان را از طریق این لینک چک کنید و جزئیات بیشتری درباره ایشان مطالعه کنید. همچنین میتوانید از طریق این لینک اطلاعات تماستان را وارد کنید و منتظر تماس کارشناسان آکادمی زینب یوگا و دریافت مشاوره رایگان 15 دقیقه ای باشید.

نظرات (0) نظر جدید

5

نمره ی مقاله

آخرین گالری تصاویر

ثبت نظر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای زینب یوگا محفوظ است طراحی سایت