ورود|ثبت نام
فواید یوگا | 30 مورد از فواید یوگا از بُعد جسمی و ذهنی که نمیدانستید!

فواید یوگا | 30 مورد از فواید یوگا از بُعد جسمی و ذهنی که نمیدانستید!

زینب یوگا
بازدید : 741

یوگا شامل تمریناتی میشود که میتواند به سلامت جسم و روان شما صرف نظر از اینکه چه سنی دارید، کمک کند. اگر در حال گذراندن یک بیماری، بهبودی پس از جراحی یا زندگی با یک بیماری مزمن هستید، یوگا می‌تواند بخشی مفیدی از درمان شما باشد و به طور بالقوه بهبود را تسریع کند. یک مربی یوگا می‌تواند با بیماران کار کند و برنامه‌های فردی را تنظیم کند که با درمان‌های پزشکی و جراحی آنها همراه باشد. به این ترتیب، یوگا می تواند از روند درمان حمایت کند و به فرد کمک کند تا علائم را با تمرکز بیشتر و ناراحتی کمتر تجربه کند. اگرچه تحقیقات علمی زیادی درباره فواید یوگا صورت نگرفته است، تجربیات فردی کسانی که یوگا کار میکنند نشان از فواید بسیار زیاد یوگا دارد. در ادامه این مقاله راجع به فواید باور نکردنی یوگا از بعد جسمی و ذهنی صحبت میکنیم.


آنچه در این مقاله میخوانید :

1. یوگا چیست؟

2. تاریخچه یوگا

3. چرا یوگا امروزه تا این حد محبوب شده است؟

4. فواید یوگا از بُعد جسمی

5. فواید یوگا از بُعد ذهنی و روانی

6. فواید یوگا برای تناسب اندام

7. فواید یوگا صورت

8. فواید یوگا برای قد

9. فواید یوگا برای افسردگی

10. فواید یوگا برای بانوان

11. فواید یوگا برای آقایان

12. فواید یوگا برای کودکان

13. فواید یوگا برای بارداری

14. فواید یوگا برای پریود

15. انواع یوگا

16. هاتا یوگا چیست؟

17. فواید یوگا از بعد ذهنی، مانترا


یوگا چیست؟

یوگا در لغت به معنای "اتحاد" است و به اتحاد ذهن و بدن اشاره دارد. یوگا شامل تمریناتی جامع است که بر ارتباط ذهن و بدن تأکید دارد و شامل وضعیتهای فیزیکی، تنفس صحیح و مدیتیشن است. یوگا شامل تمریناتی 5000 ساله است که در هند باستان آغاز شد. یوگا فواید بسیاری برای سلامت روان و جسم شما دارد و باعث میشود تنش های عضلانی و روانی شما کاهش پیدا کنند. یوگا در حال حاضر تمرینی محبوب در دنیا است. تحقیقاتی در سال 2017 در ایالات متحده آمریکا نشان داد از هر 7 نفر بزرگسال حداقل یک نفر در یک سال گذشته یوگا تمرین کرده است. اگر مایل هستید بیشتر درباره تاریخچه یوگا بدانید، خواندن مقاله یوگا چیست به شما توصیه میشود.


تاریخچه یوگا

یوگا ورزشی باستانی است که تاریخچه پیچیده ای دارد و به هزاران سال پیش برمیگردد. منشا یوگا را میتوان در دوره تمدن دره سند دانست که در حدود 3300 تا 1300 سال قبل از میلاد در پاکستان امروزی و شمال غربی هند وجود داشت. کلمه یوگا (yoga) از ریشه سانسکریت yuj مشتق شده است که به معنای اتحاد است که منعکس کننده هدف تمرین برای دستیابی به اتحاد ذهن، بدن و روح است.

1. دوران پیش از ودایی (قبل از 1500 سال پیش از میلاد)

اولین اشاره ها به یوگا را میتوان در کتب ودایی ها، قدیمی ترین متون مقدس هندوئیسم، یافت. در ریگ ودا به یوگا اشاره شده است اما سیستم بندی دقیق تمرین های یوگا را میتوان در متون ودایی بعدی مانند اوپانیشادها یافت.

2. دوران ودایی (1500 الی 500 سال پیش از میلاد)

اوپانیشادها، متون فلسفی که ماهیت واقعیت و خود را کاوش میکنند، عمیق تر در مفاهیم یوگا کاوش میکنند. آنها کنترل نفس را به عنوان ابزاری برای دستیابی به بینش معنوی و رهایی معرفی میکنند.

3. دوره کلاسیک (500 سال قبل از میلاد تا 800 سال پس از میلاد)

متن اساسی یوگا کلاسیک "یوگا سوترا" که در حدود قرن دوم قبل از میلاد تا قرن چهارم پس از میلاد ساخته شده اند، راهنمای سیستماتیکی برای تمرین یوگا ارائه میدهند که هشت اندام یوگا را شرح میدهد که شامل دستورالعمل های اخلاقی (یاماها و نیاماها)، وضعیت های بدنی (آساناها)، کنترل تنفس (پرانایاما) و مدیتیشن (دیانا).

4. دوره پس از کلاسیک (800 الی 1700 میلاد)

در این دوره، مکاتب مختلفی از یوگا پدید آمدند که هر کدام بر جنبه های مختلف تمرین تاکید داشتند. یوگا باکتی بر فداکاری، یوگا کارما بر عمل فداکارانه، یوگا جنانا بر دانش و یوگا راجا بر مراقبه متمرکز بود. منحصرا هاتا یوگا با تاکید بر وضعیت بدنی و کنترل تنفس برجسته شد.

5. دوره مدرن (اواخر قرن 19 تا به حال)

تمرینات یوگا اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 در غرب مورد توجه قرار گرفت. در اواسط قرن بیستم یوگا در سراسر جهان محبوبیت یافت. امروزه یوگا به طیف متنوعی از تمرینات تبدیل شده است که سبک ها و رویکردهای مختلفی (از سنتی تا معاصر) را در بر میگیرد. یوگا در حال حاضر نه تنها یک تمرین بدنی است بلکه سیستمی کل نگر است که بهزیستی و رشد معنوی را ارتقا میدهد.


محبوبیت یوگا به دلیل مزایا چندوجهی آن برای سلامت جسمی، ذهنی و معنوی در سطح جهانی افزایش یافته است. فواید یوگا به طور کلی رویکردی جامع برای افزایش سلامتی ارائه میدهد که شامل حالات فیزیکی (آسانا)، کنترل تنفس (پرانایاما) و مدیتیشن است. این ترکیب جامع برای کسانی که به دنبال بهبود انعطاف پذیری، قدرت، تعادل و تناسب اندام هستند، جذاب است.

در دنیای پر استرس کنونی که استرس مردم روز به روز در حال افزایش است، یوگا به تمرینی برای افزایش آرامش و کاهش استرس تبدیل شده است. تاکید بر تنفس صحیح و قرار دادن بدن در وضعیت صحیح باعث میشود سیستم عصبی آرام شود و فشارهای زندگی روزمره را کم میکند.

یکی از عوامل کلیدی که به محبوبیت یوگا کمک میکند، سازگاری آن است. چه فردی که یوگا تمرین میکند مبتدی باشد و چه یک یوگی با تجربه باشد، سبک ها و سطوح مختلف یوگا میتواند به وی کمک کند یوگا را با توجه به شرایطش انجام دهد. همچنین اهمیتی ندارد که فرد چه سن و سالی دارد. در هر سنی یوگا میتواند به بهبود سبک زندگی فرد کمک کند. البته باید گفت که تبادل فرهنگی بین غرب و شرق نقش مهمی در دستیابی به یوگا در سطح جهانی داشته است. با در دسترس تر شدن اطلاعات، مردم در سراسر جهان با شیوه های باستانی و فلسفه های مرتبط با یوگا علاقه مند شدند.

رسانه های اجتماعی و فناوری نیز نقش مهمی در گسترش این عمل ایفا کرده اند. طبیعت بصری یوگا آن را برای به اشتراک گذاری در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و یوتیوب ایده آل میکند. اینفلوئنسرها، معلمان و یوگی ها یک جامعه مجازی ایجاد میکنند و دیگران را تشویق میکنند تا به این تمرین بپیوندند. علاوه بر این یوگا به عنوان بخشی از جنبش گسترده تر تمرکز حواس، با علاقه روز افزون به پرورش آگاهی در زندگی روزمره، همسو میشود.

یوگا همچنین در صنعت تناسب اندام نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر بسیاری از باشگاه ها و مراکز تناسب اندام کلاس های یوگا ارائه میدهند. ترکیب انواع تمرین های یوگا با سایر روش های تناسب اندام مثل ورزش، ترکیبی متنوع و ایده آل میباشد برای کسانی که میخواهند به تناسب اندام برسد و در عین حال مایل هستند در کارشان تنوع وجود داشته باشد. علاوه بر این، با اینکه یوگا یک دین نیست، یک بُعد معنوی به فرد تمرین کننده یوگا ارائه میدهد که کمک میکند فرد برای ارتباط عمیقتر با خود تلاش کند و همچنین احساس کند هدفی ارزشمند برای زندگی خود دارد.

دسترسی به کلاس های یوگا چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین، باعث شده است که افراد بتوانند تمرین های یوگا را در زندگی خود بگنجانند. با وجود طیف گسترده ای از کلاس های موجود، افراد میتوانند کلاسی را پیدا کنند که با سبک زندگی و سطح آنها هماهنگی داشته باشد. در اصل ترکیبی از مزایای فیزیکی، سازگاری، تبادل فرهنگی، تاثیر فناوری و همسویی با روندهای سلامتی معاصر؛ یوگا را به محبوبیت گسترده فعلی خود در فرهنگ ها و جمعیت ها سوق داده است.


فواید یوگا از بُعد جسمی:

1. انعطاف پذیری

از مهمترین فواید یوگا افزایش انعطاف پذیری بدن میباشد. در سال 2016، دو سازمان پیشرو یوگا، ژورنال یوگا و اتحادیه یوگا، یک نظرسنجی در سراسر جهان انجام دادند و به بررسی دلایل مردم برای انجام تمرینات یوگا پرداختند. بیشترین دلیلی که افراد برای انجام یوگا انتخاب می‌کردند، «افزایش انعطاف‌پذیری» بود.

انعطاف پذیری جزء مهمی از سلامت جسمانی است. یوگا شامل تمرینات مختلفی است که شدت این تمرینات با یکدیگر فرق میکند. حتی سبکترین تمرینات یوگا برای افزایش انعطاف پذیری بدن شما مفید است. به نظر می رسد یوگا به ویژه برای بهبود انعطاف پذیری در بزرگسالان 65 سال و بالاتر مفید است. کاهش انعطاف پذیری بخشی طبیعی از پیری است، و یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که یوگا انعطاف پذیری را در افراد مسن را به طور چشم گیری بهبود می بخشد.

یوگا انعطاف پذیری تمام عضلات را افزایش میدهد و انتخاب مناسبی است برای کسانی که میخواهند دردهای جسمانیشان را کاهش دهند. مزیت یوگا این است که شما برای شروع تمرینات یوگا نیازی به انعطاف پذیری بالایی ندارید و به مرور زمان و با افزایش سطح تمرینات انعطاف بدنتان افزایش پیدا میکند.

2. افزایش قدرت جسمانی

در حالی که بیشتر مردم یوگا را با کشش و انعطاف پذیری مرتبط می دانند، برخی از انواع تمرینات یوگا نیز می توانند تقویت کننده عضلات در نظر گرفته شوند. البته در نظر داشته باشید که میزان افزایش قدرت جسمانی به سطح شما در یوگا و تمریناتی که روزانه انجام میدهید بستگی دارد. به طور کلی تمرینات یوگا میتوانند عضلات بدنتان را تقویت کنند و در نتیجه برای افزایش قدرت جسمانی شما مفید باشد. مطالعه ای که بر روی پرسنل نیروی هوایی انجام شد، نشان داد که یوگا تمرینی موثر برای تقویت قدرت جسمانی در بسیاری از گروه‌های سنی شرکت‌کنندگانی است که دچار بیماری زمینه ای نیستند.


benefits-of-yoga-1

به طور کلی اکثر افرادی که تمرینات یوگا را مدت زیادی انجام داده اند و به صورت روتین و صحیح یوگا انجام میدهند، بدنی عضلانی و خوش هیکل دارند و دلیل این امر این است که یوگا میتواند عضله سازی انجام دهد و در نتیجه به مرور زمان قدرت جسمانی فرد را افزایش دهد.

3. تعادل و هماهنگی

تعادل فقط زمانی مهم نیست که در کلاس یوگا روی یک پا بایستید و وضعیت درخت را انجام دهید. همچنین برای حرکات ساده روزمره مانند برداشتن چیزی از روی زمین، رسیدن به طبقات بالای قفسه ها و پایین آمدن از پله ها ضروری است. هنگام انجام تمرینات یوگا اغلب تمرکز مهم است. شما هنگام انجام اکثر وضعیتهای یوگا به یک نقطه خاص نگاه میکنید و تلاش میکنید نگاهتان را متمرکز نگاه دارید و در نتیجه این امر باعث افزایش تمرکز و تعادل فرد میشود.

تمرینات یوگا برای افراد مسن از نظر تعادل بسیار مفیدتر از سایر افراد است. در برخی از موارد افراد مسنی که مشکل تعادل دارند و زمین میخورند، استخوانهای بدنشان میشکند و یا حتی فوت میکنند. از فواید یوگا این است که کمک میکند شخص انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد در نتیجه سلامتی جسمانی فرد را تضمین میکند.

اکثر تمرینات یوگا میتوانند استقامت شما را افزایش دهند اما برخی از تمرینات یوگا مستقیما بر روی تعادل شما اثر میگذارند.

4. بهبود وضعیت بدن

ممکن است از قبل بدانید که وضعیت بد طولانی مدت می تواند منجر به اختلال در تراز مهره ها، ایجاد درد و اختلال در ساختمان عصبی شود. اما ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که می تواند منجر به هضم ضعیف، گردش خون ضعیف، خستگی، اختلال در تنفس، اختلال در سلامت قلبی عروقی، دندان قروچه و تأثیر بر خلق و خوی شما نیز شود. علاوه بر علائم واضح وضعیت نامناسب، همه موارد فوق می توانند ناشی از فشرده سازی و انقباض نامناسب در امتداد ستون فقرات شما باشند.

یکی از فواید یوگا این است که میتواند وضعیت بدنی شما را بهبود ببخشد. بسیاری از وضعیتهای یوگا با ایجاد آگاهی بیشتر به ستون فقرات به اصلاح هم‌ترازی کمک می‌کنند و وضعیت‌های بسیاری وجود دارند که حتی می‌توانند وضعیت بد را در طول زمان بهبود بخشند و حتی معکوس کنند.

5. بهبود کلی عملکرد عضلات

اگر می‌خواهید عضلات قویتری داشته باشید، یوگا می‌تواند به شما کمک کند. یوگا از طریق تمرینات قدرتی برای بدنتان عضله سازی و چربی سوزی انجام میدهد و در نتیجه عملکرد عضلاتتان افزایش پیدا میکند.

6. سلامت مفاصل

آیا مفصل زانو یا مچ دست یا شانه شما هنگام انجام کارهای کوچک درد می کند؟ آیا درد مفاصل شما را از لذت بردن از زندگی آنطور که می خواهید محدود می کند؟ آیا از مصرف چند بار مسکن در روز خسته شده اید؟

اگر برای هر یک از این سؤالات بله گفتید، بدیهی است که به اندازه ی کافی تحمل کرده اید و حاضرید رابطه خود را با درد پایان دهید. با افزایش سن، احتمال درد مفاصل افزایش می یابد. ساختار استخوانی ضعیف، فقدان تمرینات بدنی کافی و کمبود مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی می‌تواند به تشدید بیشتر وضعیت کمک کند. در حالی که دارو به کاهش درد کمک می کند، روش های جایگزین آزمایش شده مانند یوگا می تواند روند از بین بردن درد را به طور کامل تسریع کند.

اگر دچار دردهای یوگا هستید و یا درد مفاصل در حال حاضر ندارید اما قصد دارید از ابتلا به درد مفاصل در آینده جلوگیری کنید،تمرینات یوگا میتوانند فواید بسیاری برای شما داشته باشند. البته نکته ای که حائز اهمیت است این است که اگر در حال حاضر دردهای مفصل دارید، قبل از انجام تمرینات یوگا با یک مربی یوگا مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید مفاصلاتان آسیب نمیبینند.

7. سلامت قلب و عروق

از فواید یوگا این است که از نظر ذهنی شما را آسوده خاطرتر از قبل میکند و در نتیجه باعث کاهش فشار بر روی قلبتان میشود. علاوه بر این یوگا به کاهش فشار خون، سطح کلسترول و گلوکز خون و همچنین ضربان قلب کمک میکند. مطالعات نشان داده است که کلاس های یوگا با سرعت آهسته دو بار در هفته تعداد دفعات فیبریلاسیون دهلیزی را در بیماران مبتلا به آن بیماری کاهش می دهد. در گزارش دیگری، بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که یک برنامه هشت هفته ای یوگا را پشت سر گذاشتند، بهبود ظرفیت ورزش و کیفیت زندگی را گزارش دادند.

برخی از فواید یوگا برای قلب عبارتند از :

  • • یوگا استرس را کاهش داده و با اضطراب مقابله می کند.
  • • یوگا سطح کلسترول، فشار خون و قند خون را تنظیم می کند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • • ماهیچه های قلب را برای عملکرد بهتر قلب تقویت می کند.
  • • یوگا کمک میکند به سوزاندن کالری اضافی.
  • • یوگا کیفیت خواب را بهبود میبخشد که عملکردهای قلبی عروقی را کنترل می کند.

benefits-of-yoga-2

8. مدیریت وزن

اگر علیرغم تلاش‌هایتان در کاهش وزن مشکل دارید، به این دلیل است که چاقی یک مشکل پیچیده با دلایل متعدد است. سابقه خانوادگی مشکلات وزن می تواند این احتمال را افزایش دهد که شما نیز در مدیریت وزن خود با همین مشکلات مواجه شوید. رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده، قند و چربی و کم تحرکی نیز به افزایش وزن منجر میشود. استرس و مواجه شدن با برخی مشکلات روانی، علی الخصوص استفاده از داروهای روان درمانگر، خواب ضعیف و تغییرات هورمونی، همه عواملی هستند که بیشتر به افزایش وزن کمک می کنند.

راه های زیادی برای مبارزه با اضافه وزن وجود دارد. اگر می خواهید وزنتان را کاهش دهید یا حفظ کنید، انجام تمرینات یوگا به شما پیشنهاد میشود. تحقیقاتی وجود دارد مبنی بر اینکه یوگا ممکن است به شما کمک کند استرس را مدیریت کنید، خلق و خوی خود را بهبود ببخشید و غذا خوردن عاطفی را مهار کنید که همه اینها می توانند به کاهش وزن یا حفظ وزن کمک کنند.

یوگا همچنین می تواند به شما در سوزاندن کالری و همچنین افزایش حجم عضلات کمک کند. یوگا میتواند درد مفاصل را کاهش دهد، که به نوبه خود به شما امکان می دهد بیشتر ورزش کنید و فعالیت های روزانه خود را افزایش دهید. اینها تنها بخشی از فواید متعدد یوگا هستند.

علاوه بر این تمرینات یوگا همراه با تنفس آگاهانه است و در نتیجه این تنفس باعث ترکیب شدن چربی و اکسیژن هوا میشود و در نتیجه چربی سوزی راحت تر انجام میشود.

9. بهبود تنفس

اگر تا به حال تحت استرس یا مضطرب بوده اید، احتمالاً به شما گفته شده است که نفس عمیق بکشید. در لحظه عصبانیت، انجام آن می تواند سخت باشد اما علم نشان می دهد که تکنیک های تنفس عمیق روشی موثر برای آرام کردن سریع سیستم عصبی و کاهش اضطراب است.

چه در مورد یک رویداد آینده احساس نگرانی می کنید یا یک روز پر استرس را سپری کرده اید، تمرینات تنفسی ابزاری هستند که به راحتی می توانید برای مقابله با استرس به آنها تکیه کنید. تمرکز چند دقیقه ای روی تنفس شما نه تنها در لحظه کمک می کند، بلکه می تواند اثرات زیادی در طول زمان داشته باشد: تنفس یوگا برای بهبود کیفیت خواب و تمرکز حواس شناخته شده است، که هر دو می توانند به بهبود سلامت روان و جسمتان کمک کنند.

10. بهبود گردش خون

گردش خون ضعیف می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد:

  • • تمام روز پشت میز نشستن
  • • کلسترول بالا
  • • مشکلات فشار خون
  • • دیابت

همچنین می تواند به طُرُق مختلف ظاهر شود، از جمله:

  • • بی حسی
  • • دست و پاهای سرد
  • • تورم
  • • گرفتگی عضلات
  • • مو و ناخن های شکننده
  • • به سادگی شکستن استخوانها
  • • حلقه های سیاه زیر چشم

خوشبختانه، تقریباً به همان اندازه که علائم وجود دارد، راه های مبارزه با آن وجود دارد:

  • • دارو
  • • رژیم غذایی
  • • اجتناب از سیگار کشیدن
  • • ورزش
  • • یوگا

حرکت کلید سلامتی در سطوح مختلف است، از جمله برای سلامت گردش خون. یوگا نه تنها یکی از در دسترس ترین انواع تمرینات است (می تواند توسط افراد در همه سطوح انجام شود)، بلکه یکی از بهترین انواع تمرینات برای گردش خون ضعیف است. گنجاندن یوگا در برنامه روزانه شما می تواند راهی قدرتمند برای تقویت جریان خون سالم در سراسر بدن شما باشد. افزایش گردش خون برای حفظ سلامت مطلوب بسیار مهم است. تمرین آساناهای یوگا، زمانی که در برنامه روزانه شما گنجانده شود، می تواند به بهبود جریان خون کمک کند و فواید بسیاری برای سلامت رگ های عروقی شما داشته باشند.

11. تسکین درد

یوگا یک تمرین منحصر به فرد است که روی ارتباط بین ذهن و بدن کار می کند. وقتی تکنیک‌های یوگا انجام می‌شود، تأثیرات مثبتی بر سیستم عصبی ما دارد. به عنوان مثال، ضربان قلب ما کند می شود، بدن هورمون های استرس کمتری ترشح می کند و "پاسخ آرامش" آغاز می شود. یوگا برای رسیدن به این هدف از حرکات کششی، تعادل، تکنیک‌های تنفسی و تمرین‌های تمدد اعصاب استفاده می‌کند.

یوگای منظم می تواند به کاهش تنش در بدن، بهبود خلق و خو و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند و به طور کلی به شما کمک کند احساس خوبی داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد که تأثیر مثبت بر خلق و خو و سلامت روان یکی از اصلی ترین فواید یوگا برای بهبود وضعیت شما میباشد.

تحقیقات نشان می دهد که تمرینات یوگا ایمن است. با این حال، تمرین نادرست یا بدون نظارت مناسب مربی یوگا می‌تواند دردتان را تشدید کند و یا حتی منجر به درد شود. انواع مختلفی از تمرین ها وجود دارند که متناسب با هر سن و شرایط سلامتی باشد. یوگا مانند سایر تمرینات عمل می کند، بنابراین تمرین منظم کلیدیترین نکته تمرینات یوگا است.

به شما توصیه میشود از خرید دوره های بدون پشتیبانی یوگا اکیدا خودداری کنید. آکادمی زینب یوگا دوره جامع یوگا ، دوره یوگا صورت و دوره جامع تنفس را با پشتیبانی رایگان یک ماهه به ازای هر ترم به شما ارائه میدهد.

12. سلامت دستگاه گوارش

مشکلات گوارشی می تواند علائم ناخوشایند زیادی ایجاد کند. یک سیستم گوارشی سالم برای کیفیت زندگی ما مهم است. غذاهایی که می خوریم یک عامل کلیدی در فرآیند هضم هستند، اگرچه آنها تنها تأثیرگذار نیستند. یک رژیم غذایی متعادل متناسب با بدن شما، جذب مواد مغذی را تقویت می‌کند، از میکروبیوم روده سالم حمایت می‌کند و دفع مواد زائد را بیشتر میکند. ما همچنین می‌توانیم با تحریک فعالیت در اندام‌های گوارشی، و با تسکین سیستم عصبی به حالت پیش‌برد هضم با تمرین‌هایی یوگا، بر سیستم گوارش تأثیر مثبت بگذاریم.

یوگا برای هضم می تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان ها مفید باشد. برخی از فواید یوگا برای هضم بهتر و در نتیجه سلامت دستگاه گوارش عبارتند از :

  • • یوگا اندام های گوارشی را تحریک می کند.
  • • یوگا سلامت روده را بهبود می بخشد.
  • • یوگا چاکرای مانیپورا را متعادل می کند.
  • • یوگا سیستم عصبی را تسکین می دهد.
  • • یوگا عادات زندگی و خوراک سالم تر را ترویج می کند.

benefits-of-yoga-3

13. تقویت سیستم ایمنی

یوگا یک سبک زندگی است. یوگا بر ایجاد هماهنگی بین ذهن و بدن تمرکز دارد. یوگا ترکیبی از فعالیتهای بدنی، کنترل رژیم غذایی، تکنیک های تنفس و تمرکز است که باعث تقویت بدن و آرامش ذهن می شود. این به نوبه خود سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

برخی از فواید یوگا برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

  • 1. یوگا استرس را کاهش می دهد

    استرس یکی از علل اصلی بیماری است. استرس توانایی سیستم ایمنی ما را برای مبارزه با آنتی ژن ها کاهش می دهد و ما را مستعد ابتلا به عفونت ها می کند.

  • 2. یوگا سلامت تنفسی را تقویت می کند

    تمرینات تنفسی یوگا به حفظ سلامت سیستم تنفسی ما کمک می کند. تنفس کنترل شده جریان خون را بهبود می بخشد، سطح استرس را کاهش می دهد و کارایی ریه های ما را افزایش می دهد.

  • 3. یوگا عملکرد بهینه همه اندام ها را تضمین می کند:

    تمرینات یوگا باعث بهبود گردش خون می شود. یوگا تضمین می کند که تمام اندام ها جریان خون کافی برای عملکرد مطلوب خود را دریافت کنند.

14. سم زدایی بدن

بدن هر انسانی به صورت طبیعی سموم بدن را دفع میکند. به صورت طبیعی کبد و کلیه خون را فیلتر میکنند و پوست از طریق تعرق سموم بدن را خارج میکند. همچنین سیستم گوارشی مداوم مواد زائد را دفع میکند. تمرینات یوگا میتواند باعث بهبود عملکرد کبد، کلیه و سیستم گوارشی شود و در نتیجه دفع سموم بدن بهتر انجام شود. علاوه بر این اگر تمرینات یوگا را دقیق و منظم انجام دهید احتمالا مانند هر تمرین دیگری، بدن تعرق میکند و بدین طریق سموم بدنتان دفع میشود.

15. افزایش سطح انرژی

حرکت دادن بدن به روشی پایدار و متمرکز، رکود را از بین می برد و اندورفین شما را افزایش می دهد و باعث می شود احساس انرژی بیشتری کنید. انجام یوگا استرس را کاهش می دهد و در نتیجه خلق و خوی شما را تغییر می دهد و در نتیجه ذهنیت مثبت تری به شما میدهد. وقتی احساس بی انگیزگی می کنید، یوگا مجدد ذهنتان را تنظیم میکند و در نتیجه انرژیتان افزایش پیدا میکند.

خواندن مقاله آشنایی با هاتا یوگا و فواید بی نظیر آن به شما پیشنهاد میشود.


فواید یوگا از بُعد ذهنی و روانی :

1. کاهش استرس

انجمن روانشناسی آمریکا اخیراً به اشتراک گذاشت که 84٪ از بزرگسالان آمریکایی تأثیر استرس طولانی مدت را احساس می کنند. بنابراین، منطقی است که دومین دلیلی که مردم در مورد اینکه چرا یوگا انجام می‌دهند ارائه داده اند، کاهش استرس است. خوشبختانه، علم تأیید می کند که یوگا در کاهش استرس عالی است.

راه های مختلفی برای مقابله با استرس وجود دارد. صحبت با دوستان، ورزش و دیدن مشاور تنها چند مورد است. یوگا می تواند به کاهش استرس کمک کند زیرا باعث آرامش می شود، که برعکس استرس است. یوگا می تواند برای سه جنبه از ما که اغلب تحت تأثیر استرس هستند، مفید باشد: بدن، ذهن و تنفس.

برای انجام یوگا لازم نیست منتظر احساس استرس باشید و نباید این کار را انجام دهید! افرادی که هر روز کمی یوگا انجام می دهند، اغلب متوجه می شوند که وقتی زندگی کمی سخت و دلهره آور می شود، بهتر می توانند از عهده مسائل برآیند. تمرینات یوگا برای افزایش تمرکز، تعادل و آرامش مفید است.

اگر شما هم استرس دارید، دیدن این جلسه از کلاس یوگا رایگان برای رفع استرس و اضطراب به شما توصیه میشود (با فیلترشکن روشن بر روی لینک کلیک کنید.)

2. بهبود تمرکز

با همه حواس‌پرتی‌های روزانه که دائماً با آن‌ها مواجه هستیم، متمرکز ماندن دشوار است. خوشبختانه، یوگا می تواند مفید واقع شود. بر اساس فلسفه یوگا، دهارانا، که یک کلمه سانسکریت است و «تمرکز» ترجمه می‌شود، می‌توان یوگا را به عنوان حالتی از توجه متمرکز در هنگام آسانا، پرانایاما و مدیتیشن توصیف کرد.

تمرینات دهارانا میتواند قدرت مغز شما را افزایش دهد، شما را به لحظه حال میبرد و حواس پرتی های ذهنیتان را کاهش می دهد. تمرینات دهارانا از اثرات زوال عقل، ADHD، بیماری آلزایمر و سایر مشکلات حافظه/ذهنی جلوگیری میکنند و یا اثراتش را کاهش میدهند.

3. ایجاد تعادل عاطفی

ما می توانیم ذهن و بدنمان را دوباره تنظیم کنیم. دانشمندان علوم اعصاب در مورد این تنظیم مجدد اعصاب که به آن نوروپلاستیسیته می گویند، حرف های زیادی برای گفتن دارند. به طرز شگفت انگیزی همه چیز به ایده تکرار برمی گردد. هنگامی که ما به مرور زمان به فعالیت هایی مانند یوگا متعهد می شویم، مغز ما ارتباطات جدید ایجاد می کند، سلول های جدید رشد می کنند، اندازه سلولها یا فعالیت سلولی را افزایش می دهد. از طریق تکنیکهای تنفسی، آرامش، مدیتیشن و وضعیت های فیزیکی مختلف ما میتوانیم الگوهای روزانه مثبتی را برای خودمان ایجاد کنیم و با تکرار این وضعیتها ذهنمان را با عادات مثبت و الگوهای احساسی خوب و مثبت مجدد تنظیم کنیم.


benefits-of-yoga-4

4. مدیریت اضطراب

یوگا می تواند با برقراری ارتباط با ذهن، بدن و محیط به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک کند. از طریق وضعیتهای خاص و تکنیک‌های تنفسی، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه افکار منفیتان را به راحتی کنترل کنید. برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از فواید یوگا ببرید، هنگام انجام وضعیتهای یوگا به احساسی که در بدنتان میکنید توجه کنید و اجازه دهید بدنتان با احساس خوبی که هنگام و پس از انجام وضعیتهای یوگا دارید مواجه شود. اگر در طول تمرین احساس میکنید حواستان پرت میشود تمرین را برای چند ثانیه متوقف کنید و حواستان را بر روی مت یوگا متمرکز کنید و پس از احساس هوشیاری کامل، تمرینات را ادامه دهید. به مرور زمان شما میتوانید افکارتان را مدیریت کنید و استرستان را کنترل کنید.

5. خلق و خوی بهتر

در یوگا بدن به عنوان تجلی بیرونی ذهن در نظر گرفته می شود و ذهن می تواند با تغییر وضعیت بدن تحت تأثیر قرار گیرد. روشی که راه میرویم و رفتار میکنیم بر احساس ما تأثیر می گذارد. اگر فردی با شانه های افتاده و سر و نگاه پایین راه برود، احتمالاً احساس خوبی نسبت به خود نخواهد داشت. دیدگاه شما نسبت به بدنتان، می تواند با تغییر وضعیت بدنتان تغییر کند. وضعیت های یوگا باعث تقویت، پاکسازی و تعادل سیستم غدد عصبی و گردش خون می شود. به عنوان مثال، وضعیت های معکوس برای تغییر جریان خون مفید است. افزایش جریان خون به مغز منجر به افزایش دسترسی به اکسیژن و گلوکز می شود. این امر منجر به افزایش تولید برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود که به نوبه خود خلق و خوی فرد را بهبود میبخشد. وضعیت های یوگا بدن را آرام میکند و همانطور که بدن آرام می شود، تنفس به طور طبیعی متعادل می شود.

6. خواب بهتر

یوگا راهی مناسب برای گذراندن روز شماست. یک نظرسنجی ملی نشان داد که بیش از 55 درصد از افرادی که یوگا انجام می‌دهند متوجه شدند که یوگا به خواب بهتر آنها کمک می‌کند. بیش از 85٪ گفتند یوگا به کاهش استرس کمک می کند. می‌توانید از وسایل حمایتی مانند تکیه‌گاه‌، پتو و بلوک‌ برای راحت‌تر کردن وضعیتها استفاده کنید تا بتوانید مدت بیشتری در هر وضعیت بمانید و به نفس کشیدن صحیح ادامه دهید.

نفس کشیدن صحیحتان کلیدی است که بتوانید در وضعیتهای مختلف یوگا آرام شوید. تنفس در یوگا به همان اندازه مهم است که وضعیت فیزیکی مهم است. اگر راجع به انواع تنفس در یوگا چیزی نمیدانید، دوره جامع تنفس (همراه با پشتیبانی رایگان 60 روزه) به شما توصیه میشود.

اگر نیاز دارید کیفیت خوابتان را به کمک یوگا بهبود ببخشید، دیدن این کلاس کوتاه آنلاین یوگا برای بهبود کیفیت خواب به شما توصیه میشود (با فیلترشکن روشن بر روی لینک کلیک کنید).


benefits-of-yoga-5

7. ارتباط بهتر ذهن و جسم

همانطور که پیشتر در فواید یوگا از بعد جسمی و ذهنی گفته شد، یوگا همزمان عضلات شما را رها میکند و ذهنتان را آرام میکند و این به خودی خود باعث میشود ارتباط بین جسم و ذهنتان قویتر و بهتر از پیش شود.

8. کاهش علائم افسردگی

مطالعات نشان داده اند که از فواید یوگا این است که برای درمان افسردگی مفید است. یوگا به طور فزاینده‌ای در غرب محبوب شده است، و بسیاری از یوگی های جدید کاهش استرس و دیگر نگرانی‌های مربوط به سلامت روان را دلیل اصلی خود برای تمرین ذکر می‌کنند.

اخیرا تحقیقاتی بر روی تعدادی از سربازان بازنشسته انجام شده است. در این مطالعه، 23 سرباز بازنشسته مرد در کلاس‌های هاتا یوگا دو بار در هفته به مدت هشت هفته شرکت کردند. در مقیاس 1-10، میانگین امتیاز لذت برای کلاس های یوگا برای این افراد 9.4 بود. همه شرکت کنندگان گفتند که این برنامه را به دیگر سربازان بازنشسته توصیه می کنند. مهمتر از آن، شرکت کنندگان با نمرات افسردگی بالا قبل از برنامه یوگا کاهش قابل توجهی در علائم افسردگی پس از هشت هفته داشتند.

9. افزایش ذهن آگاهی

یوگا به طور کلی شما را به حضور در لحظه حال و لذت بردن از حال تشویق میکند. یوگا شما را تشویق میکند تمرکز کنید و افکارتان را از هر گونه حواس پرتی راحت کنید. بنابراین از فواید یوگا این است که باعث افزایش ذهن آگاهی شما میشود.

10. مقابله با تروما

یوگا همزمان بر جسم، تنفس و روان ما تاثیر میگذارد و این امر باعث درگیر شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک میشود. این فرآیند استرس ناشی از تروما را کاهش میدهد. بر اساس دیدگاه های یوگا، هر انسانی دارای یک سیستم معنوی و انرژی زیستی متشکل از هفت چاکرا است. از نظر علمی، سیستم چاکرا همان مسیر عصب واگ را دنبال می کند که به غدد اصلی بدن ما متصل می شود تا نحوه واکنش ما به استرس را کنترل کند. این سیستم از پایه ستون فقرات ما شروع می شود، به سمت بالا تا تاج سر بالا می رود.

هنگامی که ما ضربه روحی را تجربه می کنیم، چاکرا(های) ما می توانند به دلیل استرس به طور منحصر به فردی نامتعادل شوند. این امر می تواند منجر به علائم فیزیکی و عاطفی مختلفی شود که بر عملکرد فرد تأثیر می گذارد. یوگا با تاثیر مستقیم بر چاکراهای ما میتواند برای مقابله با تروما مفید باشد.


benefits-of-yoga-6

11. عزت نفس بیشتر

یوگا تمرینی موثر برای ایجاد عزت نفس است زیرا آگاهی از بدن را آموزش می‌دهد و با استفاده از حرکات یوگا به ما آرامش می‌دهد. یوگا ترکیبی از تمرینات بدنی و تمرین ذهن آگاهی است که استرس را کاهش می دهد و سلامت و تندرستی ذهنی و جسمی را بهبود می بخشد.

یوگا به شما کمک می کند روی خودتان، بدنتان و تنفستان آگاهی بیشتری پیدا کنید و باعث می شود احساس اعتماد به نفس و آگاهی بیشتری داشته باشید. این آگاهی فزاینده می تواند شما را قادر سازد تا به خودتان و بدنتان خیلی بیشتر عشق بورزید.

12. آرامش

همانطور که پیشتر گفته شد، از فواید یوگا این است که میتواند ذهن شما را از استرس دور و عضلاتتان را از تنش رها کند. این رهایی عضلات و ذهن منجر به آرامش شما میشود.

13. افزایش تحمل

یوگا این قدرت را دارد که منجر به تغییرات قدرتمند در زندگی فرد شود. در مطالعه اخیر در دانشگاه سینسیناتی، محقق نشان داد که پس از یک دهه تمرین یوگا و یادگیری در مورد مدیریت سبک زندگی سالم، سلامت روان افراد بهبود یافته است. تمرین یوگا فرد را تشویق می‌کند تا روی کارهایی که می‌تواند انجام دهد تمرکز کند، نه روی چیزهایی که نمی‌تواند انجام دهد. با یوگا درمانی، فرد می تواند وضعیت هایی را انجام دهد که شاید فکر نمی کرد بدنش بتواند انجام دهد. یوگا تمرینی قدرتمند برای شفای ذهنی و جسمی است که آستانه تحمل درد جسمانی و ذهنی را افزایش میدهد.

14. تصمیم گیری آگاهانه

در حالی که بسیاری از مردم برای بهبود سلامت جسمانی خود یا کاهش استرس به یوگا روی می آورند، فواید یوگا بسیار فراتر از حوزه های فیزیکی و ذهنی است. در واقع، تمرین یوگا حتی می تواند به تصمیم گیری کمک کند. وقتی یوگا تمرین می کنیم، ذهن آگاهی را پرورش می دهیم که به ما امکان می دهد افکار و احساسات خود را هماهنگ کنیم. ما بیشتر در لحظه حال حاضر می شویم، نه اینکه درگیر نگرانی های گذشته یا آینده شویم. این آگاهی افزایش یافته می تواند به ما در تصمیم گیری بهتر کمک کند، زیرا می توانیم گزینه های خود را واضح تر ببینیم.

علاوه بر این، یوگا می تواند به ما در ایجاد حس آرامش و وضوح درونی کمک کند، که می تواند در هنگام تصمیم گیری های سخت بسیار ارزشمند باشد. زمانی که استرس داریم یا مضطرب هستیم، گرفتن تصمیمات واضح می تواند دشوار باشد. با این حال، زمانی که بتوانیم حس آرامش و سکون درونی را از طریق تمرین یوگا پرورش دهیم، برای تصمیم گیری از محل شفافیت و تمرکز بهتر مجهز هستیم.

یوگا کمک میکند که ما بتوانیم آگاهانه تر تصمیم بگیریم و بتوانیم از فرصت هایی که در لحظه در اختیارمان میباشد، آگاهانه استفاده کنیم و در آینده نیز اگر فرصتی پیش بیاید، با دید آگاهانه از آن فرصت استفاده کنیم. بنابراین از فواید یوگا این است که هم کمک میکند از لحظه حال نهایت استفاده را ببریم و هم در آینده که پیش نیازش همین لحظه است، به خوبی بهره ببریم.

15. چشم انداز مثبت

تمرینات یوگا همواره همراه با تفکر مثبت نسبت به زندگی است. از فواید بلند مدت یوگا این است که شما دیدگاه مثبت تری نسبت به زندگی پیدا میکنید. یوگا به شما کمک میکند آرامش بیشتری داشته باشید و تنشهای عضلانیتان کمتر شوند. علاوه بر این، یوگا کمک میکند در لحظه حال زندگی کنید و به مشکلات گذشته اهمیت کمتری بدهید. بنابراین به طور کلی این قضیه باعث میشود دیدگاه مثبت تری نسبت به زندگیتان داشته باشید.


benefits-of-yoga-7

فواید یوگا برای تناسب اندام

همانطور که پیشتر گفته شد، فواید یوگا بی شمار است و یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به یوگا مراجعه میکنند؛ تناسب اندام است. تناسب اندام به طور کلی به شرایطی گفته میشود که فرد شرایط جسمانی مناسبی داشته باشد. اصولا وقتی صحبت راجع به تناسب اندام میشود، اکثر افراد فکر میکنند این فقط به آن معناست که فرد هیکل زیبایی داشته باشد اما تناسب اندام راجع به سلامت کلی بدن است. همانطور که پیشتر گفته شد، یوگا به طور کلی باعث میشود که اُرگان ها و عضلات شما بهتر کار کنند و دردهای جسمانی و بیماری هایتان درمان شوند و یا بهبود یابند؛ بنابراین از این جهت برای تناسب اندام مفید است. اما تناسب اندام به معنای داشتن هیکل خوب نیز می باشد. در صورتی که وزن شما نسبت به قدتان زیاد یا کم باشد، قطعا عوارضی را برای شما خواهد داشت که باعث میشود عضلات و ارگان های بدنتان نتوانند به درستی عمل کنند. به عنوان مثال چاقی (غیر استاندارد) در بسیاری از موارد باعث مشکلات زانو درد، فشار خون بالا، دیابت نوع دو و ... میشود و لاغری (غیر استاندارد) باعث میشود که سیستم ایمنی فرد مبتلا ضعیف شود و سریع مبتلا به بیماری های مختلف شود. یوگا به طور کلی باعث میشود وزن شما ایده آل و مناسب شود.

فواید یوگا برای افراد لاغر

یوگا میتواند برای افراد به دلایل مختلف مفید واقع شود. در ادامه برخی از فواید یوگا برای افراد لاغر آورده شده است:

  • • یوگا به طور کلی باعث تقویت قدرت میشود زیرا ماهیچه های مختلف را درگیر می کند که میتواند برای افرادی که کمبود وزن دارند، مفید واقع شود.
  • • تمرین منظم یوگا میتواند تونوس عضلانی (انقباض خفیف و پیوسته ماهیچه ها) را تقویت کند و در نتیجه منجر به اندام خوش فرم تر شود.
  • • همانطور که پیشتر گفته شد، یوگا باعث میشود انعطاف پذیری شخص افزایش پیدا کند و در نتیجه آسیب هایی که به بدن وارد میشود، کمتر میشود.
  • • یوگا باعث کاهش استرس و آرامش میشود. برخی از افرادی که لاغر هستند مشکلاشان این است که وقتی عصبی یا ناراحت هستند، نمیتوانند به درستی غذا میل کنند و با توجه به شرایط خاص بدنی که دارند، چربی سوزیشان بالاست و به سرعت و با چند روز درست نخوردن چند کیلو وزن از دست میدهند. یوگا با کمک به این دسته از افراد که بتوانند آرامششان را بهتر حفظ کنند، باعث وزن گرفتن این دسته از افراد میشود.

فواید یوگا برای افراد چاق

یوگا طیف وسیعی از فواید را برای افراد چاق دارد که در ادامه برخی از مهمترین فواید یوگا برای افراد چاق برای شما آورده شده است:

  • • یوگا انعطاف پذیری بدن را افزایش میدهد و در نتیجه تحرک بدن را افزایش میدهد و سفتی بدن کاهش می یابد که همین امر باعث چربی سوزی و لاغری میشود.
  • • یوگا ماهیچه های مختلف بدن را درگیر میکند و آن ها را تقویت میکند. هر چه ماهیچه بیشتر تقویت شود، چربی های آن سوخته میشوند و در نتیجه وزن کاهش می یابد.
  • • یوگا باعث کاهش استرس میشود. همانطور که احتمالا میدانید، پر خوری عصبی یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد به آن دچار هستند و در شرایط استرس زا یا وقتی که ناراحت هستند، تمایلشان به غذا خوردن چند برابر میشود و در نتیجه به مرور زمان چاق میشوند و وزن زیادی دریافت میکنند و همچنین سلامت جسمانیشان تحت تاثیر قرار میگیرد. یوگا با کمک به کسب آرامش، زندگی کردن در لحظه حال و عشق ورزیدن به خود باعث میشود که افراد پر خوری عصبی نکنند و در نتیجه وزنشان بالا نرود.
  • • تنفس صحیح در یوگا حائز اهمیت فراوان است. شما در طول وضعیت های یوگا انواع تنفس را تمرین میکنید و تنفس شکمی انجام میدهید. به مرور زمان و با تمرین مداوم یوگا یاد خواهید گرفت در طول وضعیت ها تنفس صحیح را انجام دهید. تنفس صحیح باعث میشود جذب اکسیژن بیشتری داشته باشید و در نتیجه چربی سوزی در طول تمرینات انجام شود زیرا چربی ها برای سوختن نیاز به اکسیژن فراوان دارند.
  • • یکی از مسائلی که باعث چاقی بسیاری از افراد میشود این است که کالری دریافتی آنها و کالری که میسوزانند و در واقع دفع میشود، یکسان نیست. این بدان معناست که کالری دریافتی آنها بسیار بیشتر از کالری که از بدن آنها دفع میشود، می باشد و همین امر باعث چاقی آن ها میشود. یوگا به تعادل کالری دریافتی و کالری خروجی کمک میکند و در نتیجه باعث لاغری میشود.
  • • یوگا باعث سلامت مفاصل میشود. یکی از مشکلاتی که عموما افراد چاق با آن مواجه هستند که مانع از تحرک و فعالیت زیاد آنها میشود این است که مفاصل زانوانشان درد میکند و تحرک زیاد برایشان درد آور است. یوگا به بهبود مفاصل کمک میکند. با بهبود درد مفاصل، تحرک برای افراد چاق راحت تر میشود در نتیجه با تحرک بیشتر، چربی سوزیشان افزایش می یابد.

فواید یوگا صورت

در مورد فواید یوگا صورت تحقیقات علمی چنان زیادی صورت نگرفته است و علم مزایای آن را تایید یا رد نمیکند اما تجربه کسانی که یوگا صورت انجام داده است، نشان دهنده فواید فوق العاده بالای آن است. در ادامه برخی از مزایای بالقوه یوگا صورت که تجربه یوگی ها است را برای شما آورده ایم:

  • • تقویت عضلات صورت تمرینات یوگا صورت ماهیچه های خاص صورت را هدف قرار میدهد و تقویت میکند. تقویت عضلات صورت به طور بالقوه باعث ظاهر زیباتر صورت میشود.

  • • گردش خون بهبود یافته در صورت در بسیاری از وضعیت های یوگا صورت، پوست صورت به کمک دست ماساژ داده میشود و این ماساژ صورت به صورت بالقوه میتواند باعث افزایش گردش خون و شادابی صورت شود.

  • • کاهش تنش و آرامش عضلات صورت یوگا صورت شامل تکنیک های آرام سازی صورت است که میتواند به کاهش تنش عضلات صورت کمک کند. به طور کلی استرس باعث گره زن ابروها و اخم میشود که میتواند به ایجاد تنش در عضلات صورت منجر شود. یوگا صورت با ایجاد آرامش ذهنی باعث میشود این اتفاق نیفتد و عضلات صورت رها شوند.

  • • افزایش انعطاف پذیری صورت یوگا صورت با تقویت عضلات صورت منجر به بهبود انعطاف پذیری آنها میشود.

  • • کاهش علائم پیری و چروک صورت یوگا صورت با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و تولید کلاژن به کاهش ظاهر خطوط و چین چروک کمک میکند.

توجه داشته باشید که درست است که یوگا صورت فواید بسیار زیادی دارد اما درمان مکمل است و به تنهایی یک روش درمانی محسوب نمیشود و به درمان بیماری های پوستی مانند پیسی کمک نمیکند. در صورتی که مبتلا به بیماری های پوستی یا هر گونه بیماری در سطح پوستتان یا صورتتان هستید، حتما به یک دکتر پوست مراجعه کنید و مشورت کنید.

خواندن مقاله یوگا صورت میتواند برای شما مفید واقع شود.


فواید یوگا برای قد

دقت داشته باشید که انجام وضعیت های یوگا (علی الخصوص وضعیت های کششی) در سنین بلوغ مانند هر نرمش و ورزش کششی دیگر میتواند منجر به بلند شدن قد شما شود ولی بعد از پایان دوره رشدتان و بسته شدن صفحه رشدتان، یوگا میتواند کمک کند سلامت ستون فقراتتان افزایش یابد و صحیح بایستید و بنشینید و قوز نکنید که همین امر باعث بلندتر دیده شدن قد شما میشود و نمیتواند قد شما را بلند کند.

فواید یوگا برای افسردگی

  • • کاهش استرس اکثر کسانی که افسردگی دارند، دچار احساس اضطراب و پانیک نیز هستند و همین امر ناخودآگاه باعث تشدید افسردگیشان میشود. یوگا به شما کمک میکند آرامشتان را کسب کنید و در نتیجه افسردگیتان کاهش یابد.

  • • ذهن آگاهی و زندگی در لحظه حال یوگا بر زندگی در لحظه حال تاکید دارد و این امر باعث میشو دل نگرانی ها و ناراحتی های اتفاقات گذشته و آینده کمتر آزارتان دهد و در لحظه حال زندگی کنید.

  • • بهبود کیفیت خواب خواب نامناسب باعث به هم ریختن ترشحات مغز و در نتیجه افسردگی میشود. برخی از وضعیت های یوگا به بهبود کیفیت خواب کمک میکند و در نتیجه علائم افسردگی فرد کاهش می یابد.

  • • آزاد سازی اندورفین فعالیت های بدنی هر چقدر هم که ملایم باشند، منجر به ترشح هورمون آندورفین میشود که تقویت کننده طبیعی خلق و خو است و علائم افسردگی را کاهش میدهد.

  • • خودآگاهی و اعتماد به نفس بیشتر یوگا شما را تشویق میکند به خودتان عشق بورزید و احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و در نتیجه در مدیریت افسردگی کمکتان میکند.

  • • روابط اجتماعی بهتر (در کلاس های حضوری) کلاس های یوگا حضوری به صورت دسته جمعی برگزار میشوند و به روابط اجتماعی بهتر فرد مبتلا به افسردگی کمک میکند.


فواید یوگا برای بانوان

  • • تعادل هورمونی برخی از تمرینات یوگا میتوانند باعث تنظیم ترشحات هورمون های مغز شوند و در نتیجه بر روی سطح پروژسترون و استروژن تولید شده در بدن تاثیر بگذارند و باعث بهبود علائم PMS یا پریود یا پساقاعدگی شوند.

  • • سلامت قاعدگی برخی از وضعیت های یوگا میتوانند منجر به کاهش دردهای پریود شوند و همچنین چرخه قاعدگی را منظم کنند.

  • • بارداری و زایمان راحت تر و همچنین بهبود سریعتر پس از زایمان زنانی که یوگا را مدام انجام میدهند، بدنشان آمادگی بیشتری برای بارداری دارد و درد کمتری را در طول بارداری تجربه میکنند و به دلیل آمادگی جسمانی خوب، زایمان ساده تری را نسبت به زنان کم تحرک تجربه میکنند. همچنین به دلیل وضعیت بدنی قوی، پس از زایمان سریعتر از زنانی که یوگا نمیکنند، به زندگی روزانه شان باز خواهند گشت.

  • • سلامت لگن زنان لگن حساس تری نسبت به مردان دارند زیرا فرم لگنشان پس از بارداری و زایمان تغییر میکند و این باعث پهنتر شدن لگنشان و تغییر فرم استخوان های لگنشان میشود. همچنین پوکی استخوان به دلیل شیردهی و زایمان در زنان بسیار رایجتر از مردان است. با فرا رسیدن پساقاعدگی، بسیاری از زنان دچار درد یا حتی شکستگی در لگنشان میشوند.


فواید یوگا برای آقایان

  • • وضعیت بدنی بهتر آقایان معمولا ساعات طولانی تری نسبت به زنان کار میکنند. کار آقایان معمولا یا نشستنی است مانند مشاغل کارمندی که باعث خشکی بدن میشود و کاهش انعطاف پذیری میشود و یا عملی است که نیاز به تحرک طولانی دارد مانند کارگری که به کمر و گردنشان و حتی پاهایشان فشار زیادی وارد میکند؛ یوگا میتواند باعث کاهش دردهای جسمانی یا خشک شدن بدن شود.

  • • سلامت پروستات برخی از مطالعات نشان میدهد که برخی از وضعیت های یوگا میتوانند تاثیر مثبتی بر سلامت پروستات داشته باشند.


فواید یوگا برای کودکان

  • • انعطاف پذیری بیشتر یوگا شامل وضعیت هایی است که به افزایش انعطاف پذیری کودکان و در نتیجه رشد فیزیکی بهتر آنها کمک فراوانی میکند.

  • • افزایش تمرکز با ظهور اینترنت و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کودکان معمولا زمان بسیار زیادی را در این فضا سپری میکنند و در نتیجه مشاهده پی در پی ویدئوهایی با موضوعات کاملا متفاوت (شاد، غمگین و ... که باعث گیج شدن ذهن و عدم تمرکز بر رو یک احساس خاص میشود) و انجام بازی هایی که سطح خشونت کودکان را افزایش میدهد و آنها را عصبی میکند، مشکلات اختلال اعصاب و تمرکز در کودکان بسیار زیاد شده است. یوگا میتواند به افزایش تمرکز این کودکان و در نتیجه شرایط تحصیلی بهترشان کمک کند.

  • • افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس تمرینات یوگا به طور کلی همراه با عشق ورزیدن به خود میباشد و در نتیجه کمک میکند کودک اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد و بتواند استعاد و خلاقیت نهفته خود را برای دیگران راحت تر آشکار کند.

  • • ایجاد سرگرمی و بازیگوشی برای کودکان و تخلیه انرژی از مزیت کلاس های یوگا این است که کودکان در کلاس یوگا با یکدیگر تعامل برقرار میکنند و بازی میکنند. این مسئله هم باعث سرگرمی آنها میشود و هم کمک میکند انرژی آنها تخلیه شود. با ظهور گوشی های هوشمند، امروز کودکان ساعات طولانی را با زل زدن به نور آبی سپری میکنند و فعالیت بدنی آنها بسیار کم شده است. یوگا میتواند باعث شود کودکان همزمان هم تفریح کنند و با دوستانشان در فضای کلاس بازی کنند و هم اینکه فعالیت جسمانی کنند و انرژیشان تخلیه شود و در نتیجه هم خواب بهتری را تجربه کنند و هم اینکه سلامتیشان افزایش یابد.


فواید یوگا برای بارداری

  • • حفظ تناسب اندام یکی از مشکلات زنان باردار, علی الخصوص آنهایی که تا قبل از بارداری به طور مداوم به باشگاه مراجعه نکردند، این است که بعد از بارداری به دلیل خشکی بدنشان دکتر پیشنهاد میدهد فعالیت های سنگین ورزشی نکنند و به باشگاه مراجعه نکنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شود. مزیت یوگا این است که شامل یک سری کشش ملایم است که در صورت نیاز میتوان آنها را اصلاح کرد و تغییر داد و حتی اگر زنی تا قبل از بارداری یوگا انجام نداده است، با شروع بارداری یوگا را تحت نظارت مداوم مربی و پزشک زنان شروع کند و به تناسب اندام خودش کمک کند.

  • • انعطاف پذیری بهتر یوگا بارداری شامل وضعیت هایی است که کشش های ملایم در بدن ایجاد میکند و میتواند دردهای جسمانی را کاهش دهد. زنان باردار ممکن است در مناطق مختلفی از بدنشان احساس درد کنند، معمولا در کمر و پاها، و این درد را میتوان با یوگا تسکین داد.

  • • تنفس آگاهانه تنفس صحیح در طول زایمان و ساعاتی قبل از شروع زایمان میتواند به کاهش درد کمک بسیار زیادی بکند. تنفس صحیح و آگاهانه در یوگا حائز اهمیت فراوانی است که میتواند منجر به کاهش درد زایمان شود.

  • • سلامت ارگان ها و عضلات و استخوان های لگن افتادگی رحم و مثانه از مشکلاتی است که اکثر زنان پس از زایمان با آن مواجه میشوند. یوگا میتواند به سلامت این ارگان ها کمک کند و همچنین استخوان و عضلات اطراف لگن را تقویت کند که هم آسیب کمتری به لگن هنگام زایمان وارد شود و هم اینکه زایمان ساده تر شود.

  • • کاهش تورم بارداری معمولا موجب پف کردن و ورم موقت دست و پاها میشود تا جایی که برخی از زنان باردار ممکن است حتی سایز کفششان یک الی دو سایز تغییر کند. معمولا این ورم بعد از زایمان از بین میرود اما ممکن است این ورم باعث احساس ناخوشایند مادر بشود و یا حتی باعث کاهش اعتماد به نفسش شود. انجام برخی از وارونگی های ملایم و وضعیت هایی که گردش خون را بهبود میبخشند میتواند به کاهش تورم دست و پاها و ناراحتی های رایج در بارداری کمک کند.

  • • آمادگی زایمان یوگا قبل از زایمان شامل وضعیت هایی است که بر روی تکنیک های تنفسی تمرکز دارد که میتواند در زایمان کمک کند. همچنین شامل برخی از وضعیت ها است که عضلات لگن و رحم را تقویت میکند و باز شدن دهانه رحم برای زایمان را راحت تر و سریعتر میکند.


فواید یوگا برای پریود

  • • مدیریت بهتر درد برخی از وضعیت های یوگا میتوانند به کاهش دردهای قاعدگی و کمر درد مرتبط با قاعدگی کمک کنند.

  • • گردش خون بهبود یافته گردش خون بهتر منجر به کاهش دردهای پریود و راحت تر دفع شدن خون قاعدگی از رحم میشود و در نتیجه درد پریود را تسکین میدهد.

  • • کاهش نفخ در طول دوران پریود بدن به طور طبیعی نفخ تولید میکند. چرخش و کشش های ملایم یوگا میتواند به کاهش نفخ و احتباس مایعات در طول چرخه قاعدگی کمک کند.

  • • ترشح متعادل هورمون ها برخی از تمرینات یوگا میتوانند به تعادل هورمونی کمک کنند و در نتیجه علائم مرتبط با نوسانات خلقی که ناشی از نوسانات هورمونی هست را کاهش دهند.

  • • خلق و خوی بهتر وضعیت های یوگا باعث ترشح هورمون اندورفین و در نتیجه احساس شادمانی و بهبود خلق و خو میشود.

خواندن مقاله رفع درد سیاتیک با یوگا به شما پیشنهاد میشود.


انواع یوگا

یوگا تمریناتی است که متعلق به قرنها قبل است که سبک ها و رویکردهای مختلفی را در بر میگیرد. هر نوع یوگا تاکید منحصر به فرد خودش را بر وضعیت بدنی، کنترل تنفس، مدیتیشن و اصول فلسفی دارد. در ادامه برخی از شناخته شده ترین انواع یوگا برای شما آورده شده اند:

  • 1. هاتا یوگا

    هاتا یوگا شامل تمرینات کلی یوگا است که بر تمرین های فیزیکی اشاره دارد. کلاس های هاتا یوگا معمولا شامل ترکیبی از آساناها (وضعیت های بدنی) و پرانایاما (کنترل تنفس) است. هاتا یک یک سبک مناسب است برای کسانی که میخواهند به تازگی یوگا را شروع کنند.

  • 2. وینیاسا یوگا

    در وینیاسا یوگا، حرکت و تنفس با یک دیگر همگام میشوند و وضعیت ها به طور یکپارچه از یکی به دیگری جریان میابد. اغلب از وینیاسا یوگا به عنوان "یوگا جریان" یاد میشود و کلاس ها میتوانند پویا و چالش بر انگیز باشند.

  • 3. آشتانگا یوگا

    این سبک یوگا از یک توالی خاص از وضعیت ها پیروی میکنند. آشتانگا یوگا شامل مجموعه ای از تمرین ها است که به همان ترتیب تمرین میشوند و قدرت، انعطاف پذیری و استقامت را تقویت میکنند.

  • 4. یوگا آیینگر

    تمرکز بر دقت و هم ترازی در وضعیت ها، با استفاده از وسایلی مانند بلوک یا همان آجر یوگا، بند یوگا یا حتی پتو صورت میگیرد. این سبک یوگا به دلیل توجه به جزئیات و کاربردهای درمانی شناخته شده است.

  • 5. بیکرام یوگا (یوگا داغ)

    کلاس های یوگا بیکرام مجموعه ای از 26 وضعیت و دو تمرین تنفسی در اتاقی که دمای بالایی دارد، است. اعتقاد بر این است که این گرما باعث افزایش انعطاف پذیری و سم زدایی بدن میشود.

  • 6. کندالیتی یوگا

    این سبک از یوگا شامل تمریناتی معنوی و کلی نگر است که وضعیت های فیزیکی، تنفس صحیح، سرود مانترا و مدیتیشن را برای بیدار کردن انرژی خفته در پایه ستون فقرات (کندالینی) ترکیب میکند.

  • 7. یین یوگا

    در یوگا یین وضعیت ها برای مدت طولانی تری (معمولا بین 3 تا 5 دقیقه یا حتی بیشتر) نگه داشته میشوند و بافت های همبند را هدف قرار میدهد و انعطاف پذیری را افزایش میدهد. یوگا یین یک تمرین خود مراقبتی و آرام است.

  • 8. یوگا ترمیمی

    یوگا ترمیمی شامل تمریناتی آرام بخش و درمانی است که اغلب با وسایلی مانند پتو یا تکیه گاه از بدن حمایت میشود. هدف از این سبک یوگا این است که بر آرامش و ترمیم عمیق تمرکز شود.

  • 9. جیوا موکتی یوگا

    این سبک از یوگا شامل وضعیتهای بدنی است که با آموزه های معنوی، موسیقی و آواز ادغام میشود. این سبک از یوگا تمرینی پویا و قوی است که بر روی زندگی اخلاقی و کاوش فلسفی تمرکز دارد.

  • 10. یوگا قدرتی

    یوگا قدرتی برگرفته از یوگا آشتانگا است. این سبک از یوگا پویا و مبتنی بر تناسب اندام است که اغلب شامل تمرینات قدرتی و قلبی عروقی است.

  • 11. یوگا شیواناندا

    بر اساس آموزه های سوامی شیواناندا، این سبک بر تنفس صحیح، آرامش و تفکر مثبت همراه با توالی مشخصی از وضعیت ها تمرکز دارد.

  • 12. یوگا آنوسارا

    این سبک از یوگا بر همسویی و حالت های باز کننده قلب تمرکز میکند. همچنین در این سبک از یوگا ارتباط قوی با الهیات از درون اهمیت فوق العاده ای دارد.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع سبک یوگا میتوانید مقاله تاریخچه یوگا را مطالعه کنید.


هاتا یوگا چیست؟

کلمه هاتا یوگا ترکیبی از دو کلمه ی سانسکریت به نام های "ها" به معنای خورشید و "تا" به معنای ماه است. هاتا یوگا به معنای ایجاد تعادل بین خورشید و ماه در فرد یوگی است. هاتا یوگا بر تسلط بر بدن به عنوان راهی برای رسیدن به یک حالت کمال معنوی که در آن ذهن از اشیاء بیرونی دور میشود، تاکید دارد. هاتا یوگا به رژیم غذایی، تنظیم تنفس (پرانایاما) و اتخاذ وضعیت های بدنی به نام آسانا اهمیت زیادی میدهد. یک آسانا کاملا معمولی پادماسانا (وضعیت نیلوفر آبی) است که در آن پاها ضربدری روی ران های مخالف قرار میگیرند. این وضعیت موقعیتی است که اغلب خدایان هندو و بودایی در آن به تصویر کشیده میشوند. یکی از معروفترین سیکل های یوگا، سیکل "سلام بر خورشید" است که مجموعه ای از آساناها است. این سیکل در تمامی سبک های یوگا کاربرد دارد. محبوبیت هاتا یوگا در غرب بسیار بالا است. هدف اصلی هاتا یوگا بیدار کردن انرژی خفته شیوا است که به بدن ظریف را جان میبخشد اما در پشت قاب درشت انسان پنهان شده است.

به طور سنتی، هاتا یوگا یک فلسفه زندگی کامل را ارائه میدهد که شامل نحوه ارتباط ما با تجربه های بیرونی و درونی به عنوان راهی برای رسیدن به آرامش درونی است. یکی از قدیمیترین متون باستانی درباره هاتا یوگا، یوگا سوتراهای پاتانجالی است که مجموعه ای از 196 قصیده است که حدود 400 سال پس از میلاد به زبان سانسکریت نوشته شده است. پاتانجالی هاتا یوگا را به عنوان یک مسیر هشت گانه توصیف میکند که شامل هشت رشته ذهنی-جسمی است. تمام تمرینات فیزیکی دیگر یوگا مانند وینیاسانا، آشتانگا و آیینگار از سنت یوگا هاتا سرچشمه میگیرد.


فواید یوگا از بعد ذهنی، مانترا

همانطور که پیشتر ذکر شد، یوگا برای آرامش و کاهش استرس بسیار مفید است. یکی از راه های آرامش با یوگا، گوش دادن به مانتراها است. مانترا فواید بسیاری دارد. برخی از فواید مانترا عبارتند از:

  • 🗸 تاثیر مثبت بر حالات فیزیولوژیکی و روانی یوگی
  • 🗸 افزایش آگاهی معنوی
  • 🗸 شفا بخشی سلول های بدن بر اثر ارتعاشات ناشی از مانتراها
  • 🗸 آرامش بخشی به سیستم عصبی
  • 🗸 کند کردن ضربان قلب و در نتیجه کاهش فشار خون
  • 🗸 کاهش مصرف اکسیژن
  • 🗸 خواب عمیق و بهتر
  • 🗸 کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون

در ادامه تعدادی مانترا مفید و کاربردی برای شما قرار میدهیم:

مانترا محافظت از خود
وجودتان را سرشار از آرامش کنید. کینه ها، قضاوت ها، دلخوری ها جایی در وجود شما ندارند. شما عشق هستید، نور هستید، ایگوها را از خودتان دور کنید. اجازه دهید عشق و نور در وجودتان جاری شود. از فواید یوگا این است که به آرامش ذهن شما کمک میکند.
از فواید این مانترا این است که ترس و اضطراب را از بین میبرد و بیدار کننده حس پیروزی و شجاعت در شما است.
ترجمه : تو از چهار جهت مورد حمایت هستی، از هر جهت نعمت و لذت به تو میرسد. تو خود نور هستی، بسیار زیبا، و با کل هستی متحد و یگانه. نابودکننده عذابهای تولد و مرگ، تجسم رحمت و گشایش و برای همیشه مورد حمایت نیروی برتر هستی.

این مانترا انرژی و ارتعاش را مستقیما به قلب مرتبط میداند.
این مانترا، مانترای صلح است.
ترجمه مانترا: باشد که همه سالم باشند، باشد که همه در صلح باشند، باشد که همه کامل باشند، باشد که همه پیروز باشند، باشد که همه خوشحال باشند، باشد که همه از ضعف رها باشند، باشد که همه برای هم خیر بخواهند، باشد که هیچکس غمگین نباشد، صلح، صلح، صلح
مانترا ام شانتی
کلمه شانتی در مانتراها به معنای صلح است، تمامی نیایشها با ذکر و تکرار مانترای om shanti خاتمه می یابند.
عشق و صلح و آرامش برای تمام جهان
موسیقی بیکلام این قدرت را دارد که در لحظه شما را به هر مکانی که میخواهید ببرد.

سخن نهایی

به طور کلی یوگا فواید بسیار دارد و میتواند تاثیر فوق العاده ای بر زندگی شما داشته باشد. یوگا بر سلامت تک تک عضلات و اُرگانهای داخلی بدنتان تاثیر میگذارد و از نظر روانی نیز تاثیر خارق العاده ای دارد. فواید یوگا را میتوانید پس از مدت کوتاهی از تمرینات مشاهده کنید. پس همین امروز و در هر سن و سالی که هستنید، تمرینات یوگا را شروع کنید و فواید بینظیر یوگا را شخصا تجربه کنید. خرید دوره جامع یوگا و استفاده از پشتیبانی رایگان یک ساله به شما توصیه میشود.

ارتباط با مشاور در تلگرام

نظرات (1) نظر جدید

5

نمره ی مقاله
علی الیاسی

علی الیاسی

دوشنبه 14 اسفند 1402

خیلی جامع و کامل بود ممنون

ZeynabYoga

#آموزش

پاسخ شما

سپاس از همراهی شما

آخرین گالری تصاویر

ثبت نظر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای زینب یوگا محفوظ است طراحی سایت