ورود|ثبت نام
یوگا چشم چیست؟ + بیست تمرین یوگا چشم + مزایا و محدودیتها

یوگا چشم چیست؟ + بیست تمرین یوگا چشم + مزایا و محدودیتها

زینب یوگا
بازدید : 1183

قرنهاست که بشریت میل به انجام تمرینات یوگا پیدا کرده است. در دهه های اخیر تمرینات یوگا مورد علاقه ی بسیاری از افراد قرار گرفت چون شما به راحتی و بدون وسایل خاص میتوانید تمرین های یوگا را در منزل شخصی انجام دهید. این روزها و با ظهور عصر دیجیتال بسیاری از مردم ساعت های طولانی با تلفن همراه و اینترنت کار میکنند و یا ساعتهای طولانی مجبور به مطالعه و نوشتن هستند که موجب خستگی چشمها میشود. همچنین در سالهای اخیر میل بشریت به غذاهای سنگین و چرب و فست فودها و کنسروها افزایش پیدا کرده است که خود دلیلی برای خستگی چشم و ایجاد اختلال در عملکرد چشمها میباشد. اگر شما نیز از خستگی چشمهایتان رنج میبرید، یوگا چشم میتواند تمرین مناسبی برای شما باشد. یوگا چشم همچنین میتواند چشمانتان را تقویت کند و شانس ابتلای شما به بیماری هایی مانند تاری چشم در آینده را کاهش دهد. پیشنهاد میکنیم در ادامه ی این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم یوگا چشم چیست، 20 حرکت پیشنهادی یوگا چشم، مزایا و ممنوعیتهای یوگا چشم و اینکه یوگا چشم بیشتر مناسب چه کسانی است.


یوگا چشم چیست؟

یوگای چشم شامل تمرینات و تکنیک هایی با هدف بهبود سلامت چشم و کاهش فشار چشم است. این تمرینات یوگا اغلب شامل حرکات چشم، تمرکز و پلک زدن برای آرام کردن ماهیچه های چشم است که منجر به کاهش درد و افزایش سلامت و تقویت چشم میشود. هر چند شواهد محدودی از نظر علمی برای اثر بخشی یوگا چشم بر روی دردهای چشم وجود دارد، اما اغلب کسانی که یوگا چشم انجام داده اند، آرامش بیشتر چشمانشان و کاهش دردهای عضلات چشم را گزارش کرده اند؛ علی الخصوص کسانی که ساعتهای طولانی با مانیتور کار میکنند.

کسانی که تمرینات یوگا را انجام میدهند، به صورت ناخودآگاه روی چشمانشان نیز تمرین انجام میشود زیرا تمام آساناهای یوگا (وضعیتهای یوگا) یک نقطه ی تمرکز یا همان دیریشدی دارند که بدین معناست که شما هنگام انجام تمرین یوگا به نقطه ای خاص خیره میشوید. تمرینات یوگا چشم به صورت اختصاصی روی عضلات چشم تمرکز دارند بنابراین عضلات چشم شما قویتر میشود.

خواندن مقاله یوگا صورت را به شما پیشنهاد میکنیم.


یوگا چشم چیست؟

20 وضعیت یوگا چشم

وضعیت هایی از یوگا که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، باعث می‌شوند تا عضلات خسته چشم شما استراحت کنند و تقویت شوند، فشار و تنش از روی صورت و چشم‌هایتان برداشته شده و تمرکز بینایی شما بیشتر شود، پس بهتر است آن‌ها را انجام دهید. دقت داشته باشید که افرادی که تا کنون هیچ تمرینی از یوگا چشم انجام نداده اند، ممکن است در ابتدا احساس سوزش، درد و یا حتی ریزش اشک داشته باشند و این مسئله امری طبیعی است زیرا عضلات چشم شخص تا کنون تمرینی انجام نداده اند و اکنون که تقویت میشود کمی خسته میشود. شما همچنین میتوانید قبل از شروع تمرینات یوگا چشم با یک مربی یوگا یا چشم پزشک مشورت کنید که مطمئن شوید آسیبی به چشمانتان وارد نمیشود.

  • 1. وضعیت یوگا چشم، تصور عدد هشت

    ردیابی یک شی با چشم می تواند برای برخی چالش برانگیز باشد. ردیابی یک شی با چشم منجر به افزایش هوشیاری عضلات چشم میشود. برای انجام این تمرین یوگا روی زمین و یا یک مت یوگا در وضعیتی آؤام بنشینید به طوری که چانه شما موازی زمین باشد و گردنتان تکان نخورد. یک نقطه روی زمین را در فاصله حدودا سه متری از خود انتخاب کنید. با چشمان خود یک عدد خیالی هشت انگلیسی را ترسیم کنید و این هشت را با چشمانتان دنبال کنید. سی ثانیه این وضعیت یوگا چشم را انجام دهید، سپس به مدت سی ثانیه چشمانتان را ببندید و به اثر این تمرین روی چشم ها و بدنتان فکر کنید و سپس جهت حرکت چشمانتان را معکوس کنید. دیدن ویدئو آموزش یوگا چشم از کانال یوتیوب ما به شما پیشنهاد میشود (با فیلتر شکن روشن روی این لینک کلیک کنید).


  • 2. وضعیت یوگا چشم، نگاه بالا و پایین

    کاملا صاف روی زمین صاف و بدون شیب یا روی مت یوگا بنشینید به طوری که چانه شما موازی زمین باشد و گردنتان ثابت باشد. به سقف نگاه کنید، سپس نگاه خود را به زمین ببرید و سپس دوباره به بالا نگاه کنید. این کار را 10 بار بدون پلک زدن انجام دهید. سپس چشمان خود را ببندید و به آرامی کف دستانتان را به مدت سی ثانیه روی چشمانتان قرار دهید و به اثر این تمرین روی چشمانتان فکر کنید ( گرما و تاریکی کف دست باعث احساس آرامش اعصاب چشم میشود). نکته ی مهم هنگام انجام این تمرین یوگا این میباشد که هنگامی که به سقف نگاه میکنید، باید تا جایی که میتوانید بدون خم کردن گردنتان به بالا نگاه کنید و هنگامی که به زمین نگاه میکنید، تا جای ممکن به پایینترین نقطه ای که میتوانید نگاه کنید و اجازه دهید عضلات چشمتان فعال باشند.


  • 3. وضعیت یوگا چشم، نگاه پهلو به پهلو

    این وضعیت مشابه وضعیت نگاه بالا و پایین میباشد با این تفاوت که روی مت یوگا و یا زمین صاف در حالی که چانه تان موازی با زمین است، مینشینید و مستقیم به جلو خیره میشوید؛ سپس بدون چرخاندن گردن به سمت راست ترین نقطه ای که میتوانید نگاه میکنید و سپس بعد از یک استراحت بیست الی سی ثانیه ای، به سمت چپ ترین نقطه ای که میتوانید نگاه میکنید. این وضعیت را حداقل برای ده بار پی در پی تکرار کنید و سعی کنید بدون پلک زدن انجام دهید. در طول استراحت تلاش کنید وضعیتی آرام داشته باشید و به تقویت عضلات چشمانتان و اثری که این تمرین بر روی چشمانتان دارد فکر کنید.


  • انواع وضعیت یوگا چشم
  • 4. وضعیت یوگا چشم، نگاه مورب

    روی مت یوگا یا زمین صاف بنشینید در حالی که کمرتان کاملا صاف و بدون قوز است و گردنتان ثابت است. اکنون به سمت بالا سمت راست نگاه کنید. سپس بدون چرخاندن گردن به پایین سمت چپ نگاه کنید. این وضعیت یوگا چشم را حداقل ده بار پیاپی انجام دهید. سپس یک استراحت سی تا شصت ثانیه ای بکنید و جهت نگاهتان را معکوس کنید و به بالا سمت چپ و سپس به پایین سمت راست نگاه کنید. در جهت معکوس نیز این وضعیت یوگا را حداقل ده بار پیاپی انجام دهید. دقت داشته باشید که تمام مدت انجام این وضعیت از یوگا چشم باید گردنتان ثابت باشد.


  • 5. وضعیت یوگا چشم، نگاه کردن به نوک بینی

    به حالت پادماسانا یا سوکهاسانا روی زمین یا مت یوگا قرار بگیرید و بازوی راستتان را به صورت کاملا صاف و مستقیم بلند کنید، به طوری که درست جلوی بینی شما باشد. کف دستانتان را مشت کنید و اجازه دهید انگشت شست شما به سمت بالا قرار بگیرید. چشمانتان را روی نوک انگشت شست متمرکز کنید و عمل دم و بازدم را انجام دهید. دقت داشته باشید که در طول این وضعیت نباید گردنتان تکان بخورد.

    بازویتان را به گونه ای خم کنید که انگشت شستتان روی نوک بینی قرار گیرد و با نگاهتان حرکت انگشت شستتان را دنبال کنید. با هر بار دم انگشتتان را به سمت نوک بینی بیاورید و با هر بار بازدم انگشت شستتان را از نوک بینی خود دور کنید و دستتان را کاملا صاف مقابل بینی قرار دهید. مطمئن شوید که در تمام مدت به نوک انگشت شصتان خیره شده اید. برای مؤثر بودن این وضعیت یوگا را حداقل ۵ مرتبه تکرار کنید. پس از آن به مدت 20 الی 30 ثانیه چشمانتان را ببندید و اجازه دهید چشمانتان استراحت کنند.


  • 6. وضعیت یوگا چشم، نگاه کردن به نماد بی نهایت

    کاملا صاف بر روی یک مت یوگا و یا زمین صاف بنشینید به طوری که احساس راحتی کنید. دقت داشته باشید که کمرتان در طول این وضعیت از یوگا باید کاملا صاف باشد و چانه شما به موازات زمین باشد. همچنین گردنتان نباید در طول تمرین جا به جا شود و فقط چشمانتان باید جا به جا شود. حدودا در فاصله ی سه متری علامت بی نهایت (∞) را تصور کنید و با چشمانتان این سمبل را دنبال کنید. حداقل به مدت سی ثانیه و یا پنج بار متوالی در جهت راست به چپ این نماد را با چشمانتان دنبال کنید و پس از یک استراحت کوتاه بیست الی سی ثانیه ای که چشمانتان را بستید، جهت حرکت چشمانتان را معکوس کنید و از چپ به راست این وضعیت یوگا چشم را انجام دهید.


  • 7. وضعیت یوگا چشم، بستن چشمها به نرمی

    در وضعیتی راحت روی زمین یا مت یوگا بنشینید در حالی که کمرتان صاف است و چانه تان به موازات زمین است. چشم هایتان را تا حد ممکن ببندید و پلکهایتان را به نرمی روی یکدیگر قرار دهید و سپس فشار جزئی به پلکهایتان وارد کنید به صورتی که احساس درد و یا ناراحتی نکنید (در نظر داشته باشید که این فشار باید به حدی جزئی باشد که هیچ خطی روی پیشانی و اطراف چشمتان نیفتاده باشد و پوست صورتتان کاملا رلکس و آرام باشد) . حداقل برای پنج ثانیه چشمانتان را بسته نگه دارید و سپس به آرامی آنها را بازکنید. این وضعیت یوگا چشم را برای هشت الی ده بار تکرار کنید و بعد از آن به مدت سی ثانیه چشمانتان را ببندید و به اثرات مثبت این وضعیت روی سلامت و تقویت چشمهایتان فکر کنید.

    خواندن مقاله آموزش یوگا در خانه به شما پیشنهاد میشود.


  • 8. وضعیت یوگا چشم، تمرین بینایی محیطی

    بر روی زمین و یا یک مت یوگا در وضعیتی که احساس راحتی میکنید بنشینید. دقت داشته باشید که کمرتان صاف باشد. سپس به جسمی در مقابلتان خیره شوید و به آرامی نفس بکشید. تلاش کنید بدون تکان دادن جهت نگاه و یا گردنتان، اجسام اطراف را درک کنید و مجسم کنید آن اجسام چه هستند و چه ویژگی هایی دارند. در طول تمرین گردن، کمر و چشمانتان باید کاملا ثابت باشد.


  • 9. وضعیت یوگا چشم، چرخاندن دورانی چشم به صورت ساعتگرد و پادساعتگرد

    بر روی زمین صاف و یا یک مت یوگا بنشینید به طوری که کمرتان قوز نداشته باشد و چانه تان موازی زمین باشد. مستقیم به جلو خیره شوید و در حدود فاصله ی سه متری یک ساعت را متصور شوید. به مدت سی ثانیه و یا پنج دور به آرامی در جهت عقربه های ساعت با چشمانتان این ساعت را دنبال کنید و دورانی چشمانتان را بچرخانید. سپس بعد از یک استراحت بیست الی سی ثانیه ای، این وضعیت از یوگا چشم را در جهت پادساعتگرد (خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت) انجام دهید.


  • 10. وضعیت یوگا چشم، نگاه کردن به خورشید

    در جایی که نور خورشید قرار دارید روی زمین و یا روی یک مت یوگا بنشینید و کمرتان را کاملا صاف کنید و چانه تان را به موازات زمین قرار دهید. چشمانتان را ببندید و با چشمان بسته به خورشید نگاه کنید. اجازه دهید گرمای خورشید به پشت پلک های بسته تان بخورد و احساس راحتی و آرامش کنید. از انجام دادن زیاد این حرکت در طول روز و یا انجام این وضعیت از یوگا چشم برای مدت طولانی به شدت خودداری کنید زیرا ممکن است چشمانتان به مرور زمان آسیب ببینند. بهتر است قبل از انجام این وضعیت با یک مربی یوگا و یا چشم پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید به چشمانتان آسیبی وارد نمیشود. توجه داشته باشید که انجام این تمرین در ساعاتی که نور آفتاب اشعه مضر دارد (ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر) پیشنهاد نمیشود و بهتر است در ساعاتی این تمرین را انجام دهید که اشعه آفتاب آسیبی به چشمانتان وارد نمی کند.

    دیدن ویدئو آموزش یوگا صورت (شامل یوگا پیشانی، ابرو و چشم) از کانال یوتیوب ما به شما پیشنهاد میشود (با فیلتر شکن روشن روی این لینک کلیک کنید).


  • سلامت چشم با یوگا
  • 11. وضعیت یوگا چشم، نگاه زیگزاگی

    در حالی که کمرتان کاملا صاف است و چانه تان به موازات زمین است، بر روی زمین صاف و یا مت یوگا بنشینید و به جلو خیره شوید. در ذهنتان یک مسیر زیگزاگ افقی را مجسم کنید و با چشمانتان این مسیر را به مدت سی ثانیه تا یک دقیقه دنبال کنید. سپس چشمانتان را ببندید و به مدت بیست الی سی ثانیه استراحت کنید و بعد از استراحت، همان مسیر زیگزاگی را در مسیر برگشت با چشمانتان دنبال کنید. دقت داشته باشید که گردنتان باید در طول این تمرین ثابت باشد.


  • 12. وضعیت یوگا چشم، ضربه زدن به چشم

    روی مت یوگا و یا زمین صاف بنشینید به طوری که چانه شما به موازات زمین باشد و گردنتان کاملا ثابت باشد و کمرتان نیز صاف و بدون قوز باشد. با نوک انگشتانتان به آرامی به اطراف کاسه چشم ضربه بزنید (تپینگ انجام دهید) تا گردش خون تحریک شود. اگر احساس ناراحتی کردید، بلافاصله انجام این وضعیت از تقویت چشم با یوگا را متوقف کنید.


  • 13. وضعیت یوگا چشم نگاه به ماه

    در وضعیتی نشسته که احساس راحتی میکنید، روی زمین صاف یا مت یوگا قرار بگیرید. کمرتان را کاملا صاف کنید و گردنتان را ثابت نگه دارید به طوری که چانه تان به موازات زمین باشد. سپس چشمانتان را ببندید و در جلوی صورتتان ماه را به شکلی آرامبخش تصور کنید. بر روی انرژی آرام بخش ماه تمرکز کنید.

    شما همچنین میتوانید هنگامی که ماه کامل است، زیر نور ماه به آرامی قدم بزنید و احساس آرامش را از ماه دریافت کنید.

    خواندن مقاله رفع گردن درد با یوگا به شما پیشنهاد میشود.


  • 14. وضعیت یوگا چشم، تمرکز بر روی مثلث رو به بالا

    در وضعیتی نشسته که احساس راحتی میکنید روی زمین و یا مت یوگا قرار بگیرید به طوری که کمرتان صاف، گردنتان ثابت و چانه تان به موازات زمین باشد. سپس مثلثی رو به بالا را در ذهنتان مجسم کنید. اکنون بر روی تک تک زاویه های این مثلث تمرکز کنید. به آرامی چشمانتان را بر روی اضلاع این مثلث خیالی تکان دهید. این وضعیت یوگا را چندین بار انجام دهید و در حین انجام تمرین تنفس عمیق انجام دهید. پس از پنج الی ده بار انجام این تمرین ختما یم استراحت 20 الی 30 ثانیه ای بکنید و اجازه دهید چشمانتان استراحت کنند.


  • 15. وضعیت یوگا چشم، تمرکز بر روی مثلث رو به پایین

    این وضعیت دقیقا مشابه "تمرکز بر روی مثلث رو به بالا" است با این تفاوت که بر روی مثلثی رو به پایین تمرکز میکنید. تنفس عمیق در حین انجام این وضعیت از یوگا چشم فراموش نشود.


  • 16. وضعیت یوگا چشم، همگرایی کف دست

    بر روی زمین و یا یک مت یوگا بنشینید در حالی که کمرتان صاف است و چانه تان به موازات زمین و گردنتان ثابت و استوار است. دست هایتان را به صورت مستقیم و تا ارتفاع شانه هایتان دراز کنید. کف دست هایتان را باز کنید و به سمت یکدیگر قرار دهید. کف دست هایتان باید حدودا 15 تا 20 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. چشمانتان را بر روی فاصله ی بین دستانتان متمرکز کنید. به آرامی کف دستانتان را به یکدیگر نزدیک کنید تا جایی که تقریبا فاصله ای بین دستانتان وجود نداشته باشد و همزمان حواستان به فاصله ی بین دستانتان باشد و تمرکز چشمانتان بر روی این فاصله باشد. سپس دوباره فاصله ی بین دستانتان را مانند قبل کنید. این وضعیت از یوگا چشم را چندین بار انجام دهید و در طول این وضعیت نفس های عمیق بکشید. پس از سی ثانیه یا پنج دور انجام این وضعیت، استراحت بیست الی سی ثانیه ای داشته باشید و چشمانتان را ببندید و احساس آرامش و تقویت را در عضلات چشمتان را احساس کنید.


  • بهبود وضعیت چشمها با یوگا
  • 17. وضعیت یوگا چشم، تکان های چشم

    در وضعیتی نشسته که احساس راحتی میکنید در حالی که کمرتان صاف، چانه تان به موازات زمین و گردنتان ثابت است، روی زمین صاف و یا مت یوگا بنشینید. چند نفس عمیق بکشید تا احساس راحتی کنید. بر روی جسمی در جلوی صورتتان تمرکز کنید ( مثلا بر روی نوک دماغتان و یا شیء کوچکی در مقابلتان). اکنون به آرامی و یا به سرعت چشمانتان را از سمت چپ به سمت راست تکان دهید بدون اینکه گردنتان تکان بخورد. سپس چشمانتان را برای چند ثانیه ثابت نگه دارید و یا ببندید و اجازه ی استراحت به چشمانتان بدهید و پس از آن چشمانتان را به آرامی و یا به سرعت به سمت بالا و پایین تکان دهید. در نهایت پس از یک استراحت بیست الی سی ثانیه ای این وضعیت را به صورت مورب نیز انجام دهید؛ یعنی از بالا سمت راست به پایین سمت چپ نگاه کنید و بالعکس. در نهایت برای چند لحظه چشمانتان را ببندید و استراحت کنید. سعی کنید که هنگام بستن چشمانتان و استراحت به تاثیرات مثبت یوگا چشم بر روی عضلات چشمتان فکر کنید و احساس آرامش داشته باشید.


  • 18. وضعیت یوگا چشم، تجسم رنگ

    بر روی مت یوگا و یا زمین صاف بنشینید در حالی که کمرتان صاف است و چانه تان به موازات زمین است. در حالی که گردنتان ثابت و نگاهتان رو به جلو است، یک رنگ آرامبخش مانند سبز یا آبی را انتخاب کنید و در ذهنتان مجسم کنید. اکنون سعی کنید تمام دنیا را با این رنگ مسجم کنید و احساس آرامش کنید.


  • 19. وضعیت یوگا چشم، چشمک زدن

    در وضعیتی آرام و راحت بر روی زمین و یا مت یوگا بنشینید. کمرتان را صاف نگه دارید و چانه تان را به موازات زمین قرار دهید. دقت داشته باشید که کمرتان ثابت باشد و تکان نخورد. سپس به مدت سی ثانیه به سرعت پلک بزنید. سپس برای چند ثانیه استراحت کنید و به آرامی پلک بزنید و مجدد این وضعیت را تکرار کنید.


  • 20. وضعیت یوگا چشم، دنبال کردن انگشت

    در وضعیتی آرام در حالی که کمرتان صاف است روی زمین و یا مت یوگا بنشینید. چانه تان را به موازات زمین قرار دهید و گردنتان را در طول تمرین ثابت نگه دارید. بازوی سمت راستتان را به صورت مستقیم به سمت جلو دراز کنید. سپس انگشت اشاره و یا شستتان را مقابل صورتتان بگیرید. به آرامی نوک انگشتتان را جا به جا کنید و با چشمانتان مسیر حرکت انگشتتان را دنبال کنید. این کار میتواند به افزایش سلامت چشمانتان کمک کند.

    خواندن مقاله چگونه به عنوان یک مبتدی یوگا را شروع کنیم به شما پیشنهاد میشود.


مزایا یوگا چشم

مزایا یوگا چشم

یوگا چشم چندین مزیت بالقوه دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم.

  • 1. کاهش فشار چشم به کمک یوگا چشم

    یوگا چشم به کاهش ناراحتی و خستگی مرتبط با فعالیت های بصری طولانی مدت و یا خیره شدن طولانی مدت به صفحات کامپیوتر و موبایل کمک می کند.

  • 2. فوکوس و تمرکز بهبود یافته پس از انجام یوگا چشم

    یوگا چشم کمک میکنید بتوانید تمرکزتان را از یک شیء نزدیک به یک شیء دور تغییر دهید و در نتیجه به طور بالقوه باعث افزایش تمرکز میشود.

  • 3. آرامش و تقویت عضلات چشم با یوگا

    یوگا چشم باعث افزایش آرامش و انعطاف و تقویت عضلات چشم و کاهش تنش های عضلانی میشود.

  • 4. پیشگیری از خشکی چشم با کمک یوگا چشم

    یوگا چشم همراه با افزایش پلک زدن و انجام حرکات ی برای تقویت عضلات چشم است که میتواند به کاهش خشکی چشم کمک کند.

  • 5. تقویت گردش خون در چشم به کمک یوگا چشم

    یوگا چشم جریان خون در اطراف چشم ها را تقویت میکند و در باعث افزایش سلامتی چشم میشود.

  • 6. کاهش سندرم بینایی کامپیوتری (CVS) با انجام یوگا چشم

    یوگا چشم میتواند علائمی مانند سر درد، تاری دید و گردن درد ناشی از استفاده طولانی مدت از کامپیوتر را کاهش دهد.

  • 7. افزایش آگاهی از حرکات چشم پس از تمرینات یوگا چشم

    یوگا چشم شما را تشویق میکند چشمانتان را تکان دهید و در نتیجه کمک میکند چشمانتان تقویت شوند و حرکات چشمانتان را آگاهانه تر انجام دهید.

  • 8. ارتباط ذهن و بدن با انجام وضعیتهای یوگا چشم

    یوگا چشم تکنیک های ذهن آگاهی و آرامش را با هم ادغام میکند و در نتیجه باعث بهبود ارتباط بین ذهن و بدن میشود.

توجه به این نکته مهم است که شواهد علمی محدودی از اثربخشی یوگا چشم وجود دارد و تجربیات فردی ممکن است متفاوت باشد. قبل از اینکه یوگا چشم انجام دهید، مشاوره با یک متخصص چشم و یا مربی حرفه ای یوگا توصیه می شود. شما همیشه میتوانید از طریق این لینک اطلاعات تماستان را وارد کنید و منتظر تماس کارشناسان زینب یوگا و مشاوره رایگان باشید. همچنین خرید دوره یوگا صورت را به شما پیشنهاد میکنیم. این دوره سه ماه پشتیبانی رایگان نیز دارد.


ممنوعیت های یوگا چشم

افرادی که از بیماری های آب سیاه، تراخم، آب مروارید، التهاب عنبیه و قرنیه رنج میبرند نباید تمرینات یوگا چشم را بدون مشورت با یک چشم پزشک متخصص و یا مربی حرفه ای یوگا انجام دهند. شما میتوانید اطلاعات تماستان را در این لینک وارد کنید و منتظر تماس کارشناسان زینب یوگا باشید و پس از مشاوره با کارشناسان ما با خیال راحت تصمیم بگیرید که آیا انجام تمرینات یوگا چشم برای شما مناسب میباشد یا نه.


یوگا چشم مناسب چه کسانی است؟

یوگا چشم مناسب چه کسانی است؟

یوگای چشم می تواند برای طیف وسیعی از افراد، به ویژه افرادی که ساعتهای طولانی با صفحه نمایش سر و کار دارند و یا ساعتهای طولانی مطالعه میکنند، مفید باشد.

  • • دانش آموزان

    دانش آموزانی که درگیر مطالعه گسترده، مطالعه یا کار کامپیوتری هستند می توانند یوگا چشم انجام دهند. یوگا چشم به حفظ سلامت چشم و کاهش خستگی چشم کمک میکند.

  • • کاربران همیشگی صفحه نمایش های دارای نور آبی

    افرادی که به طور گسترده از رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند استفاده می کنند، در معرض بیماری های چشمی هستند. این دسته از افراد میتوانند برای کاهش اثرات ناشی از نور آبی، یوگا چشم انجام دهند.

  • • رانندگان

    رانندگی طولانی مدت باعث خستگی چشم میشود. رانندگان میتوانند در زمان استراحتشان چشمانشان را به کمک یوگا تقویت کنند.

  • • سالمندان

    بهتر است افراد مسن یوگا چشم را برای حفظ انعطاف پذیری چشم و جلوگیری از ناراحتی و بیماری های ناشی از افزایش سن انجام دهند.

  • • کسانی که خشکی چشم دارند

    افرادی که خشکی چشم را تجربه می کنند میتوانند یوگا چشم انجام دهند. وقتی چشم در وضعیت نسبتا سلامتی قرار بگیرد، خواه ناخواه دردهای ناشی از خشکی چشم کاهش پیدا میکند.

  • • مراقبت پیشگیرانه از چشم

    به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، افراد بدون مشکلات چشمی خاص می توانند یوگا چشم را برای ارتقای سلامت کلی چشم انجام دهند. به اﺳﺘﺜﻨﺎی ﺑﯿﻤﺎرﯾﮭﺎی آب ﺳﯿﺎه، ﺗﺮاﺧﻢ و آب ﻣﺮوارﯾﺪ، ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺧﺘﻼﻻت چشمی ﺑﺎ ﻋﻀﻼت چشم در رابطه هستند و از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﺷﺪت می ﯾﺎﺑﻨﺪ.اﺿﻄﺮاب ھﺎی ﻣﺰﻣﻦ جسمی و روانی ﺗﺸﺪﯾﺪ دھﻨﺪه و اﻏﻠﺐ ﻋﻠﺖ ﺑﯿﻤﺎری می ﺑﺎﺷﻨﺪ. شما میتوانید از طریق یوگا شانس ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهید و یا اگر مبتلا هستید، عوارض ناشی از بیماری را کم کنید.


نکاتی کلی برای تقویت سلامت چشم

  • 1. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

    غذاهای غنی از ویتامین های A، C و E و همچنین مواد معدنی مانند روی و سلنیوم را مصرف کنید. این مواد مغذی میتوانند به سلامت چشمانتان کمک کنند.

  • 2. هیدراته بمانید

    روزانه به مقدار کافی آب بنوشید. مصرف کافی آب میتواند به رطوب چشمانتان و در نتیجه سلامت چشمانتان کمک کند.

  • 3. از چشمانتان در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید

    از عینک آفتابی استفاده کنید که جلوی اشعه های مضر UV را می گیرد تا خطر آب مروارید و سایر بیماری های چشمی را کاهش دهد.

  • 4. از صفحه نمایش فاصله بگیرید

    از قانون 20-20-20 پیروی کنید: هر 20 دقیقه، حداقل 20 ثانیه به چیزی در فاصله 20 فوتی (6 متری) نگاه کنید تا فشار چشم را کاهش دهید.

  • 5. اطمینان از نور مناسب

    از نورهای شدید اجتناب کنید و هنگام مطالعه یا کار بر روی صفحه نمایش از نور کافی و یکنواخت توزیع شده اطمینان حاصل کنید.

  • 6. چک آپ های منظم چشم را انجام دهید

    معاینات معمول چشم می تواند مشکلات را زود تشخیص دهد. حتی اگر در حال حاضر مشکل بینایی ندارید، بهتر است هر شش ماه یا هر یک سال به چشم پزشک مراجعه کنید و از سلامت چشمانتان اطمینان حاصل کنید.

  • 7. ترک سیگار

    سیگار شانس ابتلای شما به بیماری دژنراسیون ماکولای در سنین بالا را افزایش میدهد. بنابراین ترک سیگار میتواند به سلامت و تقویت چشمان شما کمک کند.

  • 8. مدیریت بیماری های لاعلاج

    شرایطی مانند دیابت و فشار خون بالا می توانند بر سلامت چشم شما تأثیر بگذارند بنابراین بهتر است با یک پزشک مشورت کنید و شرایطتان را مطرح کنید.


بهترین زمان برای تقویت چشم با یوگا

یوگا چشم شامل تمرینات نسبتا سبک و ساده ای است بنابراین تقریبا در هر زمانی میتوانید این تمرینات را انجام دهید اما در ادامه بهترین زمان برای تمرینات یوگا برای شما بیان شده است.

  • 1. روال صبحگاهی

    یوگای چشم را در برنامه صبحگاهی خود بگنجانید تا صبح ها راحتتر از خواب بیدار شوید و به بهبود تمرکز در روز کمک کند.

  • 2. تعطیلات نیمروزی

    اگر مدت زمان طولانی را در صفحه نمایش می گذرانید، در طول روز استراحت های کوتاهی داشته باشید. برای کاهش فشار چشم و شادابی چشم، یوگای چشم را تمرین کنید.

  • 3. قبل از خواب

    قبل از خواب کمی یوگای چشم انجام دهید تا چشمانتان تقویت و آرام شود، به خصوص اگر در معرض صفحه نمایش یا نور مصنوعی قرار گرفته باشید.

  • 4. در ساعات کاری

    اگر کار شما مستلزم استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش است، تمرینات سریع چشم را هر ساعت انجام دهید تا از خستگی چشم جلوگیری شود.

  • 5. هر زمان که احساس خستگی چشم کردید

    اگر شروع به احساس خستگی چشم، سردرد یا خشکی چشم کردید، برای کاهش ناراحتی، چند دقیقه را به یوگای چشم اختصاص دهید.


نکاتی مهم که قبل از تمرینات تقویت چشم با یوگا باید بدانید

  • 1. دست هایتان را بشویید

    قبل از لمس چشمانتان از تمیز بودن دست هایتان اطمینان حاصل کنید تا از انتقال آلودگی یا باکتری به چشمانتان جلوگیری کنید. در تمرینات یوگا چشم اغلب دست با چشمها تماسی ندارد اما در برخی تمرینات یوگا صورت که دستانتان اطراف چشمانتان قرار میگیرد باید دستانتان پاکیزه و تمیز باشند.

  • 2. فضایی ساکت و آرام پیدا کنید

    فضایی آرام و راحت را انتخاب کنید که بتوانید بدون حواس پرتی تمرکز کنید. انجام تمرینات تقویت چشم با یوگا در فضایی آرام و به دور از سر و صدا به شما پیشنهاد میشود اما اگر نمیتوانید به مکانی آرام بروید، اشکالی ندارد و در هر فضایی که هستید تمرین کنید.

  • 3. عدم استفاده از لنز چشم در طول تمرینات یوگا چشم

    اگر از لنز استفاده می کنید، بهتر است قبل از تقویت چشم با یوگا آنها را از چشمانتان خارج کنید که چشمانتان در طول تمرین در راحت ترین وضعیت ممکن قرار داشته باشند.

  • 4. تنظیم نور

    از مناسب بودن نور اتاق اطمینان حاصل کنید. از روشنایی بیش از حد خودداری کنید، به خصوص اگر ساعات طولانی با صفحه نمایش کار می کنید.

  • 5. به راحتی بنشینید

    در وضعیتی آرام و کاملا راحت بنشینید. اطمینان حاصل کنید که گردن و شانه های شما راحت هستند تا تنش به حداقل برسد.

  • 6. چند نفس عمیق بکشید

    با چند نفس عمیق شروع کنید تا بدن و ذهنتان را آرام کنید. این کار می تواند به افزایش اثربخشی یوگا چشم کمک کند.

  • 7. هدفتان را از انجام یوگا برای تقویت چشم تعیین کنید

    برای تمرین یوگای چشمتان هدف مثبتی را در نظر بگیرید و بر روی سلامت کلی چشمانتان تمرکز کنید.

  • 8. تمرین بدون عینک طبی

    بهتر است اگر میتوانید هنگام تمرینات تقویت چشم از عینک استفاده نکنید. عینک به خودی خود به چشمان شما فشار وارد میکند و در مواردی حتی باعث میشود چشمانتان ضعیفتر از قبل شوند بنابراین بهتر است هنگام تمرینات یوگا چشم از عینک استفاده نکنید.


سخن نهایی

انجام مداوم تمرینات یوگا چشم هر چند بسیار مفید و کاربردی است اما به تنهایی راه درمان محسوب نمیشود و در کنار یوگا چشم باید راه های درمانی پزشکی را در پیش بگیرید. در نظر داشته باشید که یوگا چشم به طور کلی به جز برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند، برای بقیه افراد تمرینی مفید و بدون آسیب شناخته میشود. دوره یوگا صورت میتواند به سلامت صورت و چشمهای شما کمک کند. این دوره همچنین پشتیبانی رایگان نود روزه توسط مربی دوره خانم زینب سهرابی دارد. قبل از انجام هر گونه دوره یوگا به شما پیشنهاد میکنیم با یک مربی واجد شرایط یوگا مشورت کنید. کارشناسان زینب یوگا همواره آماده هستند با شما تماس بگیرند و شما را به صورت رایگان راهنمایی کنند، شما میتوانید از طریق این لینک اطلاعات تماستان را وارد کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

ارتباط با مشاور در تلگرام

نظرات (0) نظر جدید

5

نمره ی مقاله

آخرین گالری تصاویر

ثبت نظر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای زینب یوگا محفوظ است طراحی سایت